Minst ti taxier kom fra Oslo til Budget Hotel i Kristiansand med asylsøkere. De kjørte fra samme sted og ankom Kristiansand mellom klokka 02 og 04 natt til 29. oktober.

Morten Jørgensen. Foto: Kjartan Bjelland

— Det var så mange drosjer at vi nesten helt mistet oversikten, sier mottaksleder Bala Venkatasamy ved Refstad transittmottak i Oslo.Fædrelandsvennen kjenner til at det i to av drosjene var én passasjer. I to andre var det to passasjerer. Så kom det en maxitaxi. Av de øvrige dro tre og fire i hver taxi.

Dette skjedde samme natt som de første asylsøkerne kom til akuttmottaket på Åros camping (med buss).

- Utenkelig

Bokostnadene for asylsøkere i Norge har eksplodert de siste månedene. Nå ser også transportutgiftene ut til å øke kraftig.

Det var nærmest kø av taxier mellom Refstad transittmottak i Oslo da 53 asylsøkere ble fraktet i minst ti drosjer til Kristiansand natt til 29. oktober. Bildet er tatt i en annen anledning Foto: NTB Scanpix

— For en privatperson ville det være helt utenkelig å kjøre taxi fra Oslo. De kunne tatt en buss, så hadde det vært løst, sier Morten Jørgensen i Mirador, selskapet som driver akuttmottaket på Budget.Jørgensen mener at dette er nok et eksempel på at mottakssystemet ikke klarer å håndtere de store mengdene med asylsøkere på en ordentlig måte.

Mottaksleder Bala Venkatasamy ved Refstad transittmottak i Oslo forteller at de etter taxiepisoden 29. oktober begynte å bruke flere transportselskaper for å sikre nok busser. Her er en maxitaxi utenfor Refstad transittmottak i Oslo lørdag. Foto: Illustrasjonsfoto: Stein Bjørge

Fædrelandsvennen har fått bekreftet fra taxinæringen at en vanlig tur koster cirka 10.000 kroner fra Oslo til Kristiansand. En avtale mellom Utlendingsdirektoratet (UDI) og Norgestaxi gjør det sannsynligvis noe billigere for transporten av asylsøkerne.Jørgensen mener det er bemerkelsesverdig at UDI lar utgiftene løpe på denne måten.

— De sier nå at det får bli som det blir. De vil skaffe tak over hodet og mat. Resten blir bare en konsekvens. De river grunnen under alle bestrebelser på å bli kostnadseffektive, sier Jørgensen, så legger han til:

- Det blir et paradoks at vi som driver mottak skal kritiseres for hver krone vi tjener, mens ingen stiller spørsmål når det offentlige selv sløser.

Les også:

Mye er dyrt

UDI klarer ikke lenger å skaffe nok ordinære asylmottak, som har blitt drevet innenfor en ramme på 175 kroner døgnet. Nå opprettes akuttmottak over en lav sko for en pris fra 700 til 1000 kroner døgnet. Transportutgiftene er et av flere områder som stiger.

UDI bekrefter at mye blir dyrt for tiden.

Frode Forfang.

— Vår prioritet er at alle får tak over hodet og mat. Det har vi klart, sa UDI-direktør Frode Forfang på en pressekonferanse forrige uke.En av konsekvensene er dermed dyr transport.

Avtale

Men mottaksleder Bala Venkatasamy i Oslo hadde ikke trodd det skulle komme taxier den 29. oktober.

— UDI har avtale med Norgestaxi. Vi bestilte gjennom dem og regnet med at de skulle komme med busser, ikke 30 drosjer, sier Venkatasamy.

Jeg vet ikke hvor mange det var, men de sto i kø utenfor her.

- Kom det så mange?

— Jeg vet ikke hvor mange det var, men de sto i kø utenfor her. For oss ble det vanskelig å ha oversikten, og vi måtte dele opp familier i flere drosjer. Jeg tok bilde av situasjonen for å dokumentere hvordan det er, sier Venkatasamy.

- Men det var flere enn ti?

— Ja, det må det minst ha vært, svarer han.

Venkatasamy opplyser at de etter denne episoden begynte å bruke flere transportselskaper for å sikre nok busser.

- Det var uheldig, og førte til at vi sa at nok er nok, sier mottakslederen.

UDI: - Foretrekker buss

Ifølge UDI bruker de vanligvis buss til transport av asylsøkere.

- Hvorfor kom det da minst ti drosjer med asylsøkere til Kristiansand natt til 29. oktober?

— Hvis en større gruppe skal reise fra ett sted til et annet, vil vi vanligvis foretrekke å benytte buss. Norgestaxi disponerer også busser. Imidlertid kan det hende at det ikke er mulig å bruke buss på grunn av tilgjengelighet eller på grunn av kjøre- og hviletidsbestemmelser. Derfor må vi noen ganger transportere med taxi, selv om det er større grupper som skal reise over lengre avstander, svarer assisterende kommunikasjonsdirektør Håkon Fenstad i UDI.

- Hadde det vært billigere å vente til neste morgen, og samkjøre dem i en buss?

- Hvis de skulle ha ventet til neste dag, ville kost og losji der de var, også kostet penger. Vi er dessuten ofte avhengige av å flytte raskt, for å omdisponere plasser i mottakssystemet nå som vi har presset kapasitet.

- Er drosje nå en vanlig måte å frakte asylsøkere til mottakene på?

— Brorparten av dem som reiser over større avstander til kurante tider, reiser med buss, sier Fenstad.

Les også:

— Utfordrende

Erlend Eidsvoll, viseadministrerende direktør i Norgestaxi AS, har følgende kommentar til taxitransport av asylsøkere på generelt grunnlag:

— Generelt setter vi inn drosjer utenom ordinær busskjøretid. Dette skjer på grunn av kjøre- og hviletidsbestemmelsene, som kan gjøre det utfordrende å sette inn buss utenom ordinær busskjøretid, sier Eidsvoll.

Han legger til:

— Det hender at UDI har et umiddelbart behov for transport til alle døgnets tider, og vi setter da inn drosjer dersom buss ikke er tilgjengelig.

Eidsvoll forklarer at avtalen med UDI ble inngått for flere år siden.

— Det er først nå når det har vært et stort transportbehov at vi har begynt å sette inn busser. Tidligere har det jo som regel vært enkeltfamilier som skulle transporteres.

Han legger til at årsaken til at drosjer ikke alltid fylles opp med folk, kan være at de har mye bagasje.

— Det kan være grunnen til at det for eksempel bare er to personer i én taxi, sier Eidsvoll.

Les også:

Nå stiger transportregningen

UDI har brukt 46 millioner kroner på transport av asylsøkere til nå i år. Regningen er i ferd med å stige mye.

UDI har også avtale med Persontransport Norge om transport av asylsøkere. De bruker både buss og drosjer. Her er en av selskapets minibusser utenfor transittmottaket på Refstad i Oslo lørdag. Foto: Stein Bjørge

Ifølge UDI er det vanskelig å få nøyaktige regnskapstall for bruk av drosje i forbindelse med kjøring av asylsøkere. Rene taxiutgifter er på 67.000 kroner hittil i år, men i tillegg kommer for eksempel avtale med Persontransport Norge som omfatter bruk av buss og drosjer. Så langt i år har den avtalen kostet 1,9 millioner kroner mot 1,5 millioner i fjor.Hittil i år har UDI brukt 46 millioner kroner i reiseutgifter for asylsøkere. Det er to millioner bak hele fjoråret, men alle kostnadene er ikke bokført ennå. Reiser faktureres etterskuddsvis, og det kan derfor ta noe tid før reisekostnadene kommer inn i regnskapet.

90 kjørt 30 mil i taxi

Det er ikke første gang asylsøkere blir sendt i taxi over lengre avstander. For noen uker sider omtalte Østlendingen at 90 asylsøkere ble kjørt i taxi fra Oslo til Savalen høyfjellshotell, der UDI har avtale om akuttplasser.

Hotellet ligger 30 mil unna Oslo og drosjeregningen ble anslått til å være 300.000 kroner i alt.

Les også: