Roald Skibsruds "Skipsplast Seamaster 15, 1964" vant publikumsprisen. Foto: Tore André Baardsen
Anne Britt og kjell Erik Jørgensen i sin 15 fots store Skipsplast Sportsmaster fra 1975. Foto: Tore André Baardsen
Publikum fikk også anledning til å studere gamle påhengsmotorer på Vest-Agder museets arrangementet Plastikk 2014 i Nodeviga på Odderøya. Foto: Tore André Baardsen
Klassiske plastbåter i sakte fart gjennom Gravane. Foto: Tore André Baardsen
Lørdag var det mye nostalgi fortøyd i Nodeviga på Odderøya. Foto: Tore André Baardsen
Båten til Børre Berge, Fjord Fjordling 17, er fra 1963, men motoren er av langt nyere dato. Foto: Tore André Baardsen

— Det er fjerde året vi arrangerer en uhøytidlig regatta for klassiske plastbåter. Her er det ikke tiden som teller, men hvordan båtene er tatt vare på og restaurert. Vi håper vi med arrangementet kan inspirere flere til å ta vare på de gamle båtene som ofte blir liggende å forfalle eller vraket, sier regionleder Inge Eikeland i Vest-Agder museet.

Det var Jan Adalberon som stakk av med den gjeveste prisen. Fagjuryen kåret hans «Skipsplast Sportsmann 13 åpen, 1958» til den flotteste båten.

— Det spesielle med denne prisvinneren, er at han har restaurert en båt som få ser verdien av, sier jurymedlem Jon Aulie i Oslo fjordsmuseum, som falt pladask for den 56 år gamle enkle plastbåten.

13-foteren lå som et vrak på en øy utenfor Høvåg, da Jan Adalberon overtok den for to år siden. Han måtte både bytte ut alt treverk, og skifte noe av skroget. Påhengsmotoren, en Johnson 18 hk fra 1959, er ikke et mindre klenodium.

— Det er ikke fritt for at det har gått med mange arbeidstimer på dette båtprosjektet, men det har vært verdt det. Jeg er veldig glad i båter, og de trenger verken være store eller gå spesielt fort. Jeg er automatikkmekaniker av yrke, og har også alltid vært fasinert av påhengsmotorer. Johnson-motoren fant jeg på Finn.no, forteller båteieren som 20 år også vært materialforvalter i Kristiansand roklubb.

Publikumsfavoritt

Roald Skibsrud fikk publikumsprisen for sin «Skipsplast Seamaster 15, 1964-modell».

— Båten er bare på vann denne ene dagen i året, og står resten av året under tak. Jeg kjøpte den i Nederland i 2005, og har restaurert den selv. Interiøret var imidlertid helt inntakt, sier gründeren som etablerte Skipsplast på Evje i 1957. Roald Skibsrud skryter av Vest-Agder museet som har skapt en møteplass for de som er opptatt av å ta vare på minnene etter den tidligere så store plastbåtindustrien på Sørlandet.

I høst er det 56 år siden Roald Skibsrud som 19-åringen sjøsatte og prøvekjørte den første Skipsplastbåten ved festningen i Kristiansand.

Båtproduksjonen på Evje er i dag historie, og firmaet nøyer seg med å drive litt reparasjoner og service for gamle kunder.

— Plastbåtproduksjonen var i mange år en stor og viktig næring på Sørlandet, men alt har sin tid, sier Roald Skibsrud.

11 deltakere

Arrangementet som i tillegg til regatta bestod av utstillinger og aktiviteter for barn, het «Plastikk 2014». Det skulle vært noen flere enn de 11 båtene i den nostalgiske regattaen fra Nodeviga, men enkelte av de påmeldte fikk motortrøbbel.

— Det er jo ofte motorene som er utfordringen med såpass gamle båter, og derfor er det jo også en del som stiller med nyere påhengsmotorer, sier Inge Eikeland

Savner Draco

Avdelingsleder Arild Johannessen i Vest-Agder museets avdeling i Flekkefjord skulle gjerne ha sett at noen Draco-båter i lørdagens regatta og utstilling. Draco-båtene ble tidligere produsert i tusentalls i hjembyen hans.