— 760 kroner? Det var jeg ikke klar over, sier Jonny Wehus i bygg- og eiendomsavdelingen i Coop sørvest, som driver Mega ved jernbanen. Det er de som eier parkeringsplassen, som drives av Europark.

Har du opplevelser du vil dele? Tips oss på e-post: nyheter@fvn.no

— Vi er interessert i gratis plasser til kundene våre på Mega. Det er synd og trist hvis de står over tiden, og blir bøtelagt med 760 kroner. Det synes jeg er uheldig, legger Wehus til.

Med billett fra denne automaten til Europark får du pengene tilbake når du handler på Mega. Står du for lenge, er bota 760 kroner. Foto: Tore-André Baardsen

— Vi kan ikke ta mer enn 300 kroner. Det er bestemt i lovverket, sier daglig leder Raymond Solaas i Kristiansand Parkeringsselskap, som passer på plassene på den andre siden av gjerdet.

Ingen regler

I Norge er det lovverket som sier at bøtene for offentlig parkering skal være 300 kroner for enkle overtredelser. 500 er gebyret for å ha parkert feil.

— For private parkeringsselskaper er det egentlig ingen regler, sier Leif N. Olsen som leder Parkeringsklagenemnda. Han har etterlyst regler siden 80-tallet. Nemnda består av offentlige og private parkeringsselskaper som frivillig har laget felles kjøreregler sammen med forbrukermyndighetene, dit bøtelagte bilister kan klage.

For høyt

760 kroner hvis du står for lenge. Foto: Tore-André Baardsen

Forbrukerombudet har gjort det klart at de har innvendinger mot parkeringsbøter over 700 kroner, og har vist til retningslinjene som gjelder i Parkeringsklagenemnda, hvis utgangspunkt er at kontrollavgiften ikke bør overstige størrelsen på det offentlige parkeringsgebyret, som i dag er på kr 500.— I enkelte tilfeller slår satsene til private parkeringsselskaper urimelig ut. Vi mener det må være større samsvar mellom overtredelsens art, og størrelsen på kontrollavgiften, sier fagleder Sverre McSeveny Årli i Forbrukerombudet.

Som eksempel bruker han en bot på 760 kroner når man glemmer å trekke parkeringslapp et sted det egentlig er gratis parkering.

For lavt

300 kroner i parkeringsbot hvis du står for lenge. Foto: Tore-André Baardsen

— Problemet er at satsene på 300 og 500 kroner ikke er endret på 20 år, sier Pål Gleditsch som er kommunikasjonsdirektør i Europark, medlem av Parkeringsklagenemnda og representerer de private selskapene i bransjeorganisasjonen Norpark.- Det er også grunnen til at også Forbrukerrådets representant i klagenemnda har akseptert bøter på 760 kroner, opplyser Leif N. Olsen.

Varsler nye regler

— Vi gjør nå klar et forslag til nye regler som skal harmonisere regelverket for private og offentlige parkeringsselskaper, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

— Dette har ligget i departementet siden 2006, uten at de rødgrønne har klart å bli ferdig med det, sier Hoksrud.

Statssekretæren vil ikke kommentere enkeltheter i de nye reglene.

— Men hensikten er å få ryddet opp i parkeringsbransjen, slik at vi får fjernet bonusordninger for parkeringsvakter og slike ting, sier Hoksrud.

P.S: Journalisten som har skrevet denne artikkelen har fått parkeringsbot på feil side av gjerdet, og har klaget på gebyret.

Frp kan doble bøtene

Etter det Fædrelandsvennen kjenner til, legges det i fremtiden opp til tre typer parkeringsbøter.

Den laveste satsen blir på 300 kroner, som skal gjelde mindre forseelser. Som hvis du glemmer å trekke parkeringslapp der det er gratis parkering i en kortere periode.

Dagens tilleggsgebyr på 300 kroner er forslått doblet til 600 kroner, hvis du parkerer for lenge.

Dagens gebyr på 500 kroner er foreslått økt til 900 kroner. Det blir gjeldende sats hvis du parkerer feil, på handikap-plass eller trafikkfarlig.

For de private og offentlige selskapene ble disse satsene i 2011 sett på som akseptable.

— Når dagens tilleggsgebyr ikke er endret på 20 år, så er nok tiden inne, påpeker daglig leder Raymond Solaas i Kristiansand Parkeringsselskap.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) vil ikke kommentere satsene før de er avklart.