Bussjåfør Magne Dølemo og tillitsvalgt Tore Lie er helt klar på at mobiltelefon ikke skal brukes av sjåførene på bussen. Foto: Jan Oddvar Eide

— Vi skal ikke bruke mobiltelefon mens vi kjører. Og tasting er helt uhørt. Det skal ikke skje, sier Tore Lie, tillitsvalgt for sjåførene.

— Vi må leve med at vi blir filmet og fotografert mens vi kjører buss. Slik er verden blitt, sier Magne Dølemo, bussjåfør i Netbuss Sør i Kristiansand.

Men flere sjåfører Fædrelandsvennen har snakket med, sier de opplever at hele yrkesgruppen blir uthengt.

Filmet på bussen

Torsdag filmet en forskrekket småbarnsmor bussjåføren som kjørte passasjerer fra Finsland til byen, mens han fulgte med på mobiltelefonen sin. Flere ganger måtte han rette opp bussen, da den kom ubehagelig nær veikanten.

Reaksjonene har vært sterke. Også fra sjåførens kolleger.

— Vi skal ikke bruke mobiltelefon mens vi kjører buss, det er så enkelt, sier Magne Dølemo som er en av sjåførene Fædrelandsvennen møter på pauserommet til Nettbuss i Sørlandsparken.

— I denne saken er det en sjåfør som har gjort noe han ikke skulle gjort, og han må ta konsekvensene av det. Det er synd at det skal gå ut over omdømmet til alle oss andre, sier Tore Lie.

Må snakke sammen

Mandag morgen var mobilbruk det store samtaletemaet.

— Når det gjelder mobilbruk, så har problemet først og fremst vært at sjåfører har snakket lenge i telefon. Det har vært tatt opp mellom Agder Kollektivtrafikk og Nettbuss. Og det har det blitt tatt tak i. Vi skal kun bruke mobilen til å gi korte, jobbrelaterte beskjeder. For eksempel til driftssentralen. Ulovlig bruk av håndholdt mobil har ikke vært det store problemet, sier Tore Lie.

— Og teksting med mobil mens man kjører buss virker helt fjernt, bemerker en av de andre sjåførene på pauserommet.

— Men det skjer jo støtt og stadig at folk snakker i mobil mens de kjører buss, bemerker en annen sjåfør som ikke vil ha navnet i avisen.

Ingen av de ti-tolv sjåførene Fædrelandsvennen møtte så det som realistisk med et totalforbud mot mobiltelefon for yrkessjåfører.

— På bybussen er det ikke behov for mobiltelefon. Men for yrkessjåfører som kjører ekspressbusser og sjåfører i langtransport vil det være umulig, bemerker Tore Lie.

Vil vurdere interkom

Ingen av bussene i Kristiansand har feste for mobiltelefon, som er lovens krav for å snakke med en håndfri-løsning. Følgelig kan ingen av sjåførene snakke i mobil mens de kjører.

— Så lenge det ikke er feste for mobiltelefon, så kan ikke våre sjåfører snakke i mobiltelefon, bekrefter regiondirektør Ole Martin Roland i Nettbuss Sør, Agder.

— Skal de ta imot eller gi beskjeder, må det skje mens bussen står stille, sier han.

— Kommunikasjonen mellom buss og trafikksentral skal skje på interkom. Disse har selskapet fått dispensasjon til å bruke.

Sjåførene beskriver systemet som «klumpete, dårlig og uhensiktsmessig».

— Det er et gammeldags telefonrør med ledning. Jeg tror ikke det blir brukt av mange. Da er det lettere med en mobil-mottaker på øret, som har bluetooth til telefonen i veska, sier Tore Lie.

— Men det er vel strengt tatt heller ikke lov?

— Nei, det er mulig. Men det er mer trafikksikkert enn å bruke den store interkom-en, sier Lie.

Regiondirektør Ole Martin Roland sier i en kommentar til Fædrelandsvennen at selskapet har fått dispensasjon til å bruke systemet.

— Men dette er noe vi må se på og eventuelt revurdere, sier Roland.

Mandag satte Nettbuss ned en gruppe sammen med verneombud og tillitsvalgte for å se på trafikksikkerhetstiltak.

— Vi er i dialog med Veivesenet og håper å få til et samarbeid med dem om dette, sier Roland.

37 klager på mobilbruk av bussjåfører

Agder Kollektivtrafikk (Akt) mottok 37 klager i 2014 på mobilbruken til bussjåfører i Nettbuss.

To av disse sakene førte til at Nettbuss måtte betale gebyr til Akt. Det vil si at to av forholdene har vært av en slik karakter at de brøt med avtalen mellom Nettbuss og Akt.

Akt skiller ikke mellom klager på ulovlig og lovlig mobilbruk.

— Uansett følger vi opp klager, og vil få bukt med dette problemet, sier regiondirektør Ole Martin Roland.

I 2013 registrerte Akt 38 kundehenvendelser på sjåførers bruk av mobiltelefon.

I tillegg rettet Akt i 2014 en skriftlig henvendelse til Nettbuss med krav om tilbakemelding på aktuelle tiltak for å få ned mobilbruk hos sjåfører.

Avtalen mellom Akt og Nettbuss når det gjelder mobilbruk, lyder slik: «Oppdragsgiver kan ilegge Operatør gebyrer. Gebyr per hendelse: sjåførers ureglementerte opptreden, herunder bruk av mobiltelefon.»

  • I denne saken er det en sjåfør som har gjort noe han ikke skulle gjort, og han må ta konsekvensene av det. Det er synd at det skal gå ut over omdømmet til alle oss andre

  • Kommunikasjonen mellom buss og trafikksentral skal skje på interkom. Disse har selskapet fått dispensasjon til å bruke.