— Det blir en innsparing i kjøretid på rundt én time, sier Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder i Statens vegvesen.

Nils Ragnar Tvedt. Foto: Tormod Flem Vegge

Tvedt, som er ansvarlig for planleggingen av ny E 39, snakker om hvor mye reisetid bilister vil spare inn når den nye firefeltsveien, som er rundt 20 mil lang, mellom Kristiansand og Ålgård er på plass.

Tirsdag lanserte regjeringen planene om et nytt veiselskap, som skal gi fart i byggingen av ny E 39. — Den nye veien vil ligge i en helt ny korridor. Den vil være rundt to mil kortere i utstrekning enn dagens vei, forklarer Tvedt.

Dagens E 39, som har en relativt dårlig standard og lav hastighet, vil fungere som lokalvei.

Økte med 10 km/t

I juni 2014 bestilte Samferdselsdepartementet ny E 39 med fire felt der hastigheten var 100 kilometer i timen. Ikke lenger etter, i november, ble bestillingen endret til å omfatte en hastighet på 110 kilometer i timen. Endringen medførte at Statens vegvesen måtte justere litt på planene.

— Høyere fartsgrense gir noe strengere krav, som slakere kurver og slakere bakker. Kravene til utformingen har til hensikt å opprettholde det gode sikkerhetsnivået vi har på denne type veier, forteller senioringeniøren.

- Et kjempestort inngrep

- Hva er den største utfordringen med planleggingen av E 39?

— Veien skaper et kjempestort inngrep i naturen. Det handler om å finne de gode veilinjene med gode kryss og god trafikkavvikling, og samtidig ta hensyn til landskap og natur.

Tvedt forteller at en korridor fra Varoddbroa og gjennom Kristiansand, Songdalen, Søgne, Mandal og Lindesnes skal være vedtatt og avklart i løpet av høsten. En korridor til Lyngdal skal være avklart tidlig i 2016. ## Tvedestrand-Arendal

Harald Tobiassen er prosjektleder og ansvarlig for planleggingen av E 18 mellom Tvedestrand og Arendal. Veien, på 21 kilometer, er allerede ferdig planlagt og vedtatt.

— Den vil strekke seg fra Tvedestrand til et nytt kryss i Arendal, som vil få tilførselsveier til de østre delene av kommunen, sier han.

— Den gamle veien er i like dårlig forfatning som gamle E 39. Den har 100 direkte avkjøringer, og er en belastet ulykkesstrekning, fortsetter Tobiassen.

Forberedende arbeider

Allerede i år vil det gjøres forberedende arbeider, som å hogge skog og lage anleggsveier, slik at entreprenørene kan starte opp arbeidet sitt. Høsten 2018 settes det trafikk på det meste av den nye veien. Strekningen skal være ferdigbygget i 2019. — Fartsgrensen blir 110 kilometer i timen. Den nye veien vil korte ned reisetiden med 10 minutter mellom Tvedestrand og Arendal. Det vil si at man tar bort en tredjedel av dagens reisetid, forklarer senioringeniøren.

Kritisk til 110 km/t

Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder, er kritisk til en fart på 110 kilometer i timen på de nye veiene.

Ole Rath. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi er ikke imot at det bygges gode veier som dette. En firefeltsvei er en tryggere vei en tofelts. Men med så stor fart som 110 kilometer i timen, øker muligheten for et større skadeomfang når ulykken først er ute, påpeker Rath.

- Hva hadde vært en fornuftig fartsgrense på motorveiene?

— Jeg synes 100 kilometer i timen er fornuftig, sier Rath.