Først varslet Statens vegvesen at østgående løp skulle åpnes mellom klokka 09 og 12 torsdag formiddag. Men i et møte med entreprenør NCC Repstad anlegg onsdag ettermiddag bestemte de seg for å gjøre unna åpningen om natten.

– Entreprenøren bestemte seg for at selve omleggingen er enklere å gjennomføre om natten, når det er lite trafikk. Derfor kommer nok ikke bilistene til å kjenne igjen kjøremønsteret i morgenrushet torsdag, sier Jo Vegard Aardal, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen region sør.

Vegdirektoratet ga sitt klarsignal onsdag.

Kork i Hannevika

Aardal tror bilistene kommer til å bremse ned og ta det med ro når de oppdager at kjøremønsteret er endret.

– Bilistene fra Vågsbygd ledes enkelt inn og ut av tunnelen. Men bilene som kommer fra E 39 vil merke at det i Hannevika kun er ett felt. Der vil det nok oppstå en liten kork, sier Aardal.

Fra rundkjøringen ved Kartheia og til Hannevika går E 39-trafikken allerede i ett felt. Nå slipper de i tillegg å møte trafikken fra Vågsbygd i Hannevika.

– Kapasiteten minskes ikke, men erfaringer tilsier at det oppstår køer når vi gjør grep med kjøremønsteret, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Bedre flyt

Han er sikker på at med en gang bilistene blir vant til det nye mønsteret vil trafikken flyte bedre enn tidligere.

– Det blir godt å få åpnet. Dette er den nest siste omleggingen før anlegget skal stå helt ferdig i sommer, forklarer han.

Den siste omleggingen skjer rundt påsketider.

– Da skal E 39 ledes gjennom gamle Hanneviktunnelen og ut mot Kristiansand i to felt, sier Aardal.