1.072.025 passasjerer reiste til, fra eller via Kjevik i 2014. Det viser tall Avinor publiserte tirsdag formiddag. Tallene innefatter terminalpassasjerer, samt offshore.

Dette gir en nedgang på 0,4 prosent fra året før. Kun Flesland lufthavn i Bergen har større nedgang enn Kjevik av de åtte største flyplassene i landet.

— I utgangspunktet er det hyggelige tall, sier lufthavnsjef Thomas Langeland ved Kjevik til Fædrelandsvennen.

— I 2013-tallene ligger Fly Nonstop-tallene inne. De finnes ikke der i 2014. Trekker vi de tallene ut, vises det at vi faktisk har en vekst på vel 2,8 prosent, som hele Avinor, forteller Langeland.

En overvekt av passasjerne er reisende på innenlandsruter. 719.637 har tatt av eller landet på Kjevik på en innelandsflyvning.

— Utflating

Totalt økte passasjertrafikken til og fra Avinors lufthavner med 2,7 prosent. Det totale passasjertallet endte på over 50 millioner.

— Selv om det i fjor ble satt ny trafikkrekord med over 50 millioner passasjerer over lufthavnene våre, har vi i 2014 sett en tydelig tendens til utflating i trafikken, som startet i fjor høst. Så er spørsmålet om vi står foran en lengre periode med lavere vekst og mulig trafikknedgang, eller om bildet endrer seg utover året, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen i en pressemelding.

Den tendensen ser også Langeland på Kjevik.

— Det har jeg kommentert tidligere også, at vi har sett en stagnering. Det er en utvikling vi vil se også i 2015, sier lufthavnsjefen.

Han nevner at Wizzair allerede vil øke fra to til tre avganger daglig, samtidig som det vil bli daglige avganger til Trondheim i skoleferien. Samtidig tror Langeland på færre charteravganger, blant annet ved at Kroatiaspesialisten forsvinner fra Kjevik.

— Også i 2015 kommer vi til å få en flat utvikling i passasjertall, med mindre vi vi får nye destinasjoner, eller hyppigere avganger på de destinasjonene vi har, sier han.

Fjerner én avgang til Oslo

I januar og februarkjører SAS med en mindre morgenavgang i uka enn ellers. 08:55-avgangen fraKristiansand til Oslo er nemlig borte fra rutetabellen, noe som ifølge SASskyldes færre reisende på vinteren.

— Folk flyr mindre ijanuar og februar, og dermed tilpasser vi kapasiteten i forhold til gjeldendetilbud og etterspørsel, forteller informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAStil Fædrelandsvennen, og legger til at dette gjelder for hele landet.

— Midtvintersprogrammetvårt fører til reduserte avganger på alle destinasjoner i landet, unntattLongyearbyen, og det avsluttes som regel i forbindelse med vinterferien islutten av februar, forklarer Johansen.

Ifølge SAS' egnerutetabeller på nett, er 08:55-avgangen oppe og går igjen fra mandag 2. mars.