— Vi er redd for at medier og kommunikasjon kan bli lagt ned om få år, sier Gustav Hårtveit, avdelingsleder ved medier og kommunikasjon ved Vennesla videregående.

Et medieseminar som holdes på kulturhuset i Vennesla fredag, som lærerne og elevene står bak, skal nå overbevise næringslivet om at det er behov for folk med medieutdanning i fremtidens jobbmarked.

Studielinja utgjør 90 av 500 elever totalt, og er en bærebjelke for skolen. Men i likhet med utviklingen nasjonalt, så synker søkertallene hvert år. Samtidig er det vedtatt i stortingsmelding at medier og kommunikasjon skal skifte fra yrkes- til studieforberedende linje.

Mer teori

Hårtveit tror den nye læreplanen som kan komme i 2016 vil lede til større klasser og mer teori.

— Elevene trenger fortsatt yrkesrettede linjer, og mer teori vil kunne slå negativt ut for antall søkere, mener han.

Han ser samtidig at skolen har vektlagt en kompetanse som i stadig mindre grad etterspørres.

— Rent praktisk toner vi ned tradisjonelle emner som foto, lyd og grafisk, og erstatter med retorikk, nye medier og PR.

Forstår frykten

Reidar Kyllesdal ved utdanningsseksjonen i fylkeskommunen sier at han forstår frykten.

— Men det finnes ikke tall eller forskning som støtter opp under spekulasjonen.