— Dette vil sikre anlegget ytterligere og øke statusen vår ytterligere. Det er viktig at vi ikke blir hengende etter de andre veteran-jernbanene i landet, sier avdelingsleder ved Setesdalsbanen, Tom Johansen.

Fortgang

Jernbaneverket skrev i forrige uke brev til Riksantikvaren og ba han å få fortgang på fredningen av Setesdalsbanen, som den siste gjenstående av Norges veteran-baner. Det er snakk om å frede både areal, bygg, skinnegang og det meste av vogner og rullende materiell.

— Flott, for dette vil øke Jernbaneverkets engasjement rundt vårt museum, sier Johansen.

Les også:

Les også:

Jernbaneverket er største grunneier ved Setesdalsbanen. Jernbaneverket eier storparten av arealene på Grovane stasjon, herunder det unike omlastings— og verkstedområdet med treskinnespor, den kombinerte lokomotivstallen og verkstedet. Jernbaneverket eier også mange av lokomotivene og vognene som Setesdalsbanen har ansvar for.

Positiv

Politikerne i Vennesla kommune blir orientert om fredningsforslaget til uka. Ordfører Torhild Bransdal sier alt som kan løfte og styrke Setesdalsbanen er av det gode.

— Jeg har forstått at Jernbaneverket er mer aktive enn før, ikke minst fordi Setesdalsbanen har greid å finne så mange unge, frivillige som ønsker å ta ansvar videre. Setesdalsbanen har enormt potensial, og fredning virker å være et pre, sier hun.