I en årrekke har en gruppe elever ved Samkom Skole og Vennesla ungdomsskole hatt fritak fra undervisning i IKT etter ønske fra familiene sine, skriver Vennesla Tidende.

Familiene skriver i klagebrevet at de anser TV, ikt og internett som det som i Bibelen beskrives som «Dyret» i Johannes Åpenbaring, og at det er dette de ønsker å beskytte barna sine mot.

Inntil nylig har både Samkom skole og Vennesla ungdomsskole imøtekommet dette ønsket, men nå mener Fylkesmannen og rektorene ved skolene at fritaket ikke lenger er forsvarlig. Totalt er det snakk om 11 elever fordelt på de to skolene.

Umulig å unngå

Seniorrådgiver ved Fylkesmannes utdannings— og barnevernsavdeling, Maiken Messel, har forklart til VT at det er kompetansemålene som ligger til grunn i avslaget.

— De kan ikke bli fritatt fra å lære det som Kunnskapsløftet krever. De er nødt å ha noe kunnskap om dette, og det kan de ikke lære seg på noen annen måte, sier Messel.

I sitt avslag på klagen viser Utdanningsavdelingen til at PC og smartboards i klasserommene, er blitt så vanlig at det er nødvendig å bruke digitale verktøy for å nå målene i læreplanen.

— Alle elever i Norge skal gjennom dette, de kan ikke bare la være å følge kompetansemålene, sier Messel.

Vanskelig sak

På Vennesla Ungdomsskole er det snakk om en elev i åttende klasse, og en elev i tiende klasse. Rektor ved skolen, Eivind Strand Tellefsen, kaller saken vanskelig.

— Vi jobber med å få på plass en dialog mellom kommunen, skolen, familiene det gjelder og Fylkesmannen, slik at vi kan finne en løsning på dette. Vi må følge begrunnelsen fra Fylkesmannen, sier han.

Så en av elevene har gått nesten hele grunnskolen uten IKT-undervisning?

— Ja. Men jeg kan bare svare for de to årene her på skolen, og her har ingen av de to fått slik undervisning. Hvilken undervisning eleven har fått tidligere, kan ikke jeg si noe om, sier Tellefsen.

Han ønsker nå en løsning så fort som mulig.

— Eksamen er ikke langt unna, og mye av den vil foregå på PC. Det er viktig at vi finner en løsning slik at elevene har nok ikt-kompetanse til å gjennomføre eksamen. Jeg vil ikke si vi har dårlig tid, men jo før jo bedre, sier Tellefsen.

Fritaket var gitt elevene før han begynte som rektor ved skolen, og han er derfor usikker på hvordan fritaket konkret har blitt gjennomført på skolen.

— Jeg vet ikke hvordan fritaket faktisk har blitt gjennomført, annet enn at elevene har fått lov til å ikke ha den forma for undervisning, sier Tellefsen.

Rektor ved Samkom skole, Liv Kari Bjerland, forteller at skolen har gitt elevene det gjelder annen opplæring innen ikt-faget, for å imøtekomme ønsket om fritak. Utover det vil ikke Bjerland kommentere saken før de har diskutert dette med kommunen og de familiene det gjelder.