KRISTIANSAND: For selv om mange sørlendinger skulle ønske det, er ikke flertallet av politikerne interessert i å diskutere mer om nivået på bompengeavgiften. Den blir 20 kroner fra neste år — basta bom.

Det som fikk saken til å stoppe i bystyret i kveld, var altså striden om Moneheia-tunnelen. Teknisk direktør ble tatt på senga av et forslag fra flere av partiene i bystyret, som ville vite om det gikk an å putte inn 120 millioner kroner i første faste av bompengeordningen, og dermed inkludere bygging av tunnel under Moneheia på Hamresanden ved Kjevik før 2016. Dette har lokalbefolkningen på Hamresanden ivret sterkt for, for å uttrykke det meget mildt. Og de har fått med seg flere og flere politikere på tankegangen.

Derfor vedtok en bortimot enstemmig bystyre at saken skal utsettes til behandling 13. juni, slik at teknisk direktør kan utrede konsekvensene det får.

Det er to problemer. Det ene er at teknisk direktør sier det ikke finnes noen reguleringsplan for Moneheiatunnelen, og at han vil trenge fram til november i år for å få ferdig en reguleringsplan. Da risikerer man å gå glipp av statlige penger fordi søknadsfrister overskrides

— Det er bare tull, sier Frps ordførerkandidat i Kristiansand, Tor S. Utsogn til fvn.no.

Han mener det finnes en reguleringsplan som er fullt brukbar, og dermed skal det ikke bli noen forsinkelse:

— Jeg har et kart hjemme fra 1992 der tunnelen er inntegnet, sier Utsogn

Det andre problemet er regningen for tunnelen. Teknisk direktør skal også se på finansieringen, men Utsogn og Frp har allerede løsningen klar:

— Vi må ta fra de 800 millionene som er satt av til myke tiltak, sykkelstier og gangveier og sånt i kommunene rundt Kristiansand. Men det må ikke ramme Vågsbygd-folket, understreker ordførerkandidaten.