OSLO: I dag klokken 11.30 la Regjeringen frem klimameldingen, planen for hvordan Norge skal bli et foregangsland når det gjelder å redusere utslippene av klimagasser.

Rushtidsavgift vurderes innført i de største byene i landet, og er et forsøk å begrense antall biler i trafikken. Ordningen har allerede blitt tatt i bruk i London og Stockholm, med målbar suksess i målet om mindre trafikk.

— Vi vil ha verdens mest ambisiøse målsetning. Vi må endre grunnleggende samfunnstrukturer. Vi kan ikke fortsette å leve som vi gjør idag, sa Stoltenberg i dagens pressekonferanse.

"Regjeringen vil vurdere økt bruk av bompenger/vegprising og mulighet for å bruke bompenger til kollektivtransport", heter det i klimameldingen.

På spørsmål om hvor konkrete planene var for vegprising/rushtidsavgift, svarte miljøvernminister Helen Bjørnøy følgende:

— Vi vil dreie skatte- og avgiftssystemet i en miljøvennlig retning, svarte Bjørnøy unnvikende.

Øystein Holvik fra miljøvernenheten i Kristiansand kommune tror ikke rushtidsavgift kommer i Kristiansand med det første.

— Det har vært oppe i ATP(areal og transportplan)-utvalget, men jeg tror ikke det kommer i med det første. Det som er mer aktuelt er eventuelt å redusere rabatten på bomavgiften i rushtiden, og overføre det til kollektivtransporten, sier Holvik.

Bomavgiften øker til 20 kroner neste år, men innbyggere i Kristiansand betaler bare halvparten.

Belønner bruk

For 2007 er det bevilget 154,2 millioner kroner til en belønningsordning for de byene som fikk økt bruk av kollektivtrafikk. Ordningen omfatter Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand, Stavanger og Tromsø. Den oppfordrer til bruk av virkemidler som for eksempel "vegprising", altså rushtidsavgift. I Bergen har det kommet forslag i bystyret om en avgift på 50 kroner.

I klimameldingen står det følgende:

"I mange kommuner er vegtrafikken den klart største utslippskilden for klimagasser. I Oslo og Bergen var for eksempel vegtrafikken alene ansvarlig for over halvparten av utslippene av klimagasser i 2005, og i Stavanger rundt 70 prosent. Det meste av dette er igjen utslipp fra person- og varebiler, og vegtrafikkens andel av utslippene er økende."

"Vegprising er et lokalt virkemiddel for å redusere særlig rushtidstrafikken i store byområder. Erfaringer fra Stockholm og London viser at vegprising kombinert med en styrking av kollektivtilbudet gir en markert nedgang i bilbruken og høyere kollektivandeler. Redusert bilbruk gir lavere utslipp av klimagasser, men også av andre forurensningskomponenter og støy som er betydelige miljøproblemer i byer og tettsteder. Redusert bilbruk gir også bedre flyt i trafikken og dermed bedre framkommelighet for alle. Bedre framkommelighet gir i seg selv lavere utslipp. I tillegg reduseres transportkostnadene for næringsliv og kollektivtrafikk."