SUPERSPEED MÅ FYLLES FRA OSLO: Tankbiler må nå kjøre fra Sjursøya i Oslo for å fylle Superspeed. Color Line ønsker en mer miljøvennlig profil, og er skeptisk til at tankbiler fra hovedstaden blir en varig løsning på drivstoffproblemet. Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: — Vi er opptatt av at trailertrafikk skal reduseres på vei, sier Harald Hageland, gruppeleder for SV i Kristiansand bystyre.

Alt kommer landeveien

Siden Shell-anlegget på Odderøya ble lagt ned i januar 2011 har drivstoff til regionen blitt levert på tankbiler fra Sjursøya i Oslo og Tananger i Rogaland.

For et par år siden avviklet Shell også leveransen av flybensin, såkalt "jet fuel", fra Odderøya til Kjevik.

At det nå vil ta enda et år før Kristiansand kan få miljøvennlige drivstoffleveranser, opprører Hageland.

Harald Hageland, Kristiansand SV

— Dette er ikke framtidsretta i det hele tatt, sier Hageland. Han får støtte av Hans Petter Horve i Miljøpartiet De Grønne i Vest-Agder.

— Jo mindre risikotransport langs landeveien gjennom agderfylkene, desto bedre, sier han.

LES OGSÅ: - Kristiansand blir en miljøbrems

Utreder kyststi

Det er gått åtte måneder siden avtalen om ny driver av Shell-anlegget på Odderøya gikk i orden.

I sommer sendte den nye driveren, Moldegaard Maritime Logistics AS, byggesøknad til Kristiansand kommune om å få rive de hvite Shell-tankene og bygge nye, integrerte tanker i fjellsida, kun synlige fra sjøen.

- Vi kunne ha startet driften umiddelbart, fra vårt ståsted kunne vi nok tenke oss at alt gikk litt fortere, sier Geir Solemdal i Moldegaard Maritime Logistisc AS.

Til tross for at det ikke foreligger noen bruksendring av området, ønsker teknisk sektor nå en ny reguleringsplan for Shell-tomta.

Blant annet ønsker teknisk direktør å utrede mulighetene for en kyststi først.

- Det tar jo gjerne bortimot et år, slike ting, sa teknisk direktør Ragnar Evensen til fvn.no i september.

Etter det fvn.no kjenner til, skal Odderøya-saken behandles av myndighetene før jul.

LES OGSÅ: - Kritisk at en havneby ikke kan tilby drivstoff

- Næringsfiendtlige

Tor Utsogn er redd Odderøya-saken kan gi Kristiansand en uheldig slagside.

— Man kan jo bli helt tullerusk av alt pratet om kyststi. Den ser ut til å ha forrang for både næringsutvikling og arbeidsplasser, uavhengig av hvor i kommunen det er, sier Tor Utsogn (Frp).Han mener det er urimelig å la den nye aktøren som ønsker å overta Shell-anlegget på Odderøya sitte og vente et år på en reguleringsplan.

— Dette er en viktig sak der Moldegaard vil drive næringsutvikling som byen ønsker og trenger. Det er ikke akseptabelt å la dem vente i det uvisse. Kyststi er fint, men ikke viktigst, presierer Utsogn.

Han mener løsningen for det nye tankanlegget er god.

- Kommunen opptrer her på grensen til å være næringsfientlig, og slike saker skaper et uheldig omdømme for byen, sier han.

- Molbo-politikk

— Det er jo ingen vesentlig endring i bruken som skulle tilsi en ny regulering. Moldegaard og havna vil jo bare videreføre driften, sier Vidar Kleppe i Demokratene.

Vidar Kleppe (Demokratene)

Han er glad for å se SV og Miljøpartiet De Grønne på banen i saken.— Dette tok jeg jo opp i fylkestinget i høst. Jeg er glad for å se at disse partiene nå kommer etter. Det fortjener heder og ros, sier han.

Kleppe ønsker nå å utfordre ordfører Arvid Grundekjøn (H), fylkesordfører Terje Damman (H) og byutviklingsstyrets leder Grete Kvelland Skaara (KrF) til å ta fatt i dette politisk før jul.

- Poenget er jo at dette er molbo-politikk, nå må kommunen slutte å trenere denne saken. Politikerne må ta dette som den største og viktigste saken og ordne dette før jul. Klart at vi skal ha bunkers i havna og flybensin til Kjevik, sier Kleppe.

Han peker på at Odderøya-saken er viktig for videreutvikling av byen.

— sSkal vi ha Kjos og Norwegian hit ned og lokke dem til å utvide rutetilbudet, må vi jo ha drivstoffleveransene i orden lokalt, sier Kleppe.

Personsikkerhet

— Kan man få transport over på sjø har det mange fordeler, både transportmessig, men også risikomessig, påpeker SV-leder Hageland.

— Kristiansand skal være en mlijøvennlig foregangsby.

- Så når mer og mer drivstoff blir fraktet landeveien, går utviklingen feil vei?

— Ja, absolutt.

Hageland mener personsikkerheten er vel så viktig som miljøfaktoren:

— Vi snakker om sterkt brennbare varer på veien, sier han, og mener myndighetene bør gjøre mer for å trygge sikkerheten for privatbilister.

Over 100.000 liter

Ved Kjevik Fuelservice kan ikke daglig leder gi noen nøyaktige tall for hvor store de daglige og ukentlige leveransene inn er.

- Det er veldig varierende hvor mye jet fuel som selges, det kan svinge fra uke til uke, sier han.

Anslagsvis kan det i snitt dreie seg om tre lass à 42.000 liter, det vil si godt over 100.000 liter i snitt. Men salget og leveransen er avhengig av prisene på drivstoff. De styres ikke lokalt, og flyselskapene holder kortene tett til brystet.

- Salget var mye høyere før, påpeker han.

Det kan kanskje tenkes at drivstoffprisene på Kjevik ville vært lavere dersom flybensinen hadde vært "kortreist", men det vil altså gå minst et år før man får greie på.