KRISTIANSAND: — Vi har i gjennomsnitt 13 passasjerer som går i land fra våre seilinger i dag. For oss er det best økonomi å fortsette å busse disse i land fremfor å bruke tuben, sier administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.

Like etter klokken ni satte han seg sammen med Color Lines konsernsjef, Trond Kleivdal, for å diskutere bruken av fasilitetene i Kristiansand havn. Til stede var også havnesjef Stein Haartveit. Det var han som i utgangspunktet innkalte de to partene til møte.

— Det viktigste for meg var å få forståelse for et prinsipp som fører til en rettferdig fordeling av utgiftene. Jeg opplever at vi har en god dialog om dette nå, sier konsernsjef i Color Line Trond Kleivdal.

Situasjonen mellom de to rederiene tilspisset seg for noen uker siden. Color Line, som har vært med på å betale for oppføringen av passasjertuben, mente Fjord Line måtte betale for bruken. Sistnevnte rederi svarte med å frakte passasjerene sine i land med buss. Ordningen ble møtt med hoderisting fra en rekke politikere i Kristiansand. De bad havnesjefen om å rydde opp.

— Jeg kan forstå at folk har reagert på dette, sier Fardal. Og fortsetter:

— Situasjonen kan endre seg neste år. Da setter vi inn en ferje som kan frakte 1500 passasjerer (mot dagens 600). Det betyr kanskje at vi må ta i bruk både trappetårn og passasjertube. Vi har diskutert dette med Color Line på dagens møte, men vi må først se på regnestykket før vi bestemmer oss for hva vi gjør, sier Fjord Lines administrerende direktør.

Inntil videre fortsetter likevel Fjord Line praksisen med å frakte passasjerer fra ferjen med buss.