KRISTIANSAND: — Jeg synes det er nokså hjernedødt av politiet å skape kø i flere timer, slik som i går, når vi står klare til å bistå rett rundt hjørnet, sier styreleder Ole Nygård i Kristiansand Viking, til fvn.no.

Han mener politiet foretrekker å ringe Falck hver gang ulykken er ute, og at politiet derfor må ta store deler av skylden for at trafikken stoppet opp på E 18 gjennom Kristiansand sentrum etter en trafikkulykke på Varoddbrua onsdag ettermiddag.

Styrelederen mener køen, som varte i godt over to timer, kunne ha vært unngått dersom politiet hadde kontaktet dem, i stedet for Falck, som på sin side måtte kjøre gjennom hele byen i kø for å bistå i bergingsarbeidet. Ifølge daglig leder i Falck, Ole Myrene, brukte bergingsbilen deres nærmere halvannen time i køen for å komme seg fra Dalane til Varoddbrua.

Daglig leder i Viking, Karl Sigurdsson anslår at de med sin beliggenhet på Kongsgård og tilgang til havnens bom, kunne ha vært på ulykkesstedet etter fem minutter.

- Føljetong

LANG KØ: Her står køen i Hannevika etter trafikkulykken på Varoddbrua onsdag ettermiddag. Foto: Morten Boswarva

Leder for operasjonssentralen ved Agder politidistrikt, Svein Vasby, avviser av de foretrekker Falck i slike tilfeller som i går.— Dette er en føljetong som har vart i mange år, hvor Viking føler seg tilsidesatt til fordel for Falck, men når det gjelder bilbergingstjenestene så har vi ingen avtaler med Falck og heller ingen forpliktelser til hvem vi må bruke, sier Vasby.

Han opplever kritikken fra Viking som urimelig.

— Når det gjelder bilbergingstjenesten er det i prinsippet bileier eller forsikringsselskapet som bestemmer hvilket firma som skal bistå. Det skjer uten politiets innblanding. Dersom bileier ikke er på stedet så er det politiet som ringer, men vi på operasjonssentralen overprøver ikke patruljen som er på stedet, understreker han.

Hvorfor ikke?

— Fordi vi har annet å gjøre enn å administrere. Blir Viking fornærmet for at vi går til naboen for å handle, så får han bli fornærmet. Dette vil ikke vi forholde oss til, sier Vasby.

TRENGTE BISTAND: Fire biler var involvert i trafikkulykken på Varoddbrua. Den ene bergingsbilen fra Falck brukte halvannen time på å ta seg fram i bilkaoset som oppstod etter ulykken. Foto: Morten Boswarva

— Bullshit

— Det er «bullshit», sier Nygård, som mener politiet forsømmer sin tjeneste om å holde trafikken i gang dersom de ikke informerer bileier eller rekvirerer det bergingsselskapet som er nærmest og har best sjanse til å få ryddet opp i trafikkforholdene.

— For å si det sånn. Vi hadde ikke blitt fornærmet dersom de ringte Falck på en strekning hvor de lå mer strategisk til enn oss.

Nygård mener argumentet faller på sin egen urimelighet.

— Når de klarer å stenge veien av slik som de gjorde i går, så er det på grunn av deres egen udugelighet. Da handler det om å få trafikken i gang igjen, mener han.

- Vasby. Hvem var det som rekvirerte bilbergingsselskapet i går?

— Det vet jeg ikke. Det er ikke loggført så detaljert hos oss, svarer Vasby.

Ifølge Myrene hadde gårsdagens rekvirering med forsikringsselskapet å gjøre.

Sliter med samme problemstilling i Arendal

Daglig leder i Falck Aust Agder, Tor Inge Flodquist, bekrefter overfor fvn.no at de sliter med den samme problemstillingen i Arendal, men med motsatt fortegn. Der er det nemlig Falck som føler seg tilsidesatt til fordel for Viking.

— Vi har forsøkt å håndtere dette på en demokratisk måte og har en god dialog med politiet, men det har til dags dato ikke gitt oss et eneste oppdrag, konkluderer han og legger til:

— Det er riktig at det er bileier selv som bestemmer hvem de vil ha, men når folk står der og er forvirret etter et trafikkuhell, så tar politiet styringen, og da vet vi for vår del hvem de ringer, sier han.

Dobbeltbooking

Vasby sier på sin side sier at politiet ønsker å fordele tjenestene mellom de ulike aktørene på markedet.

— Vi skjønner at det er flere aktører på markedet, men vi vil forholde oss til hva bileier ønsker og når det er opp til oss, så vil vi prøve å fordele oppdragene så godt vi kan. Men vi kommer ikke til å holde regnskap på hvem som er ute på ulykker. Vi kan ikke bruke tid og energi på det. I disse mobiltider, så opplever vi jo også at de kommer fra begge firmaene når ulykken er ute, sier Vasby.

Det har imidlertid Nygård en helt annen forklaring på:

— Vi har flere tilfeller hvor bileier ringer til oss for å få hjelp, men hvor politiet ringer til Falck. Det er for dumt, og det blir det bare dobbeltkostnader av, sier han.