— Norske husstander har det godt om dagen, fastslår varehussjef Thomas Voldheim på Elkjøp Megastore i Sørlandsparken.

Tredje juledag observerte han like mange kunder inne i forretningen som på den travleste dagen før jul. Det var ikke bare for å bytte noe. Atskillige la pengene på bordet for en ny flatskjerm.

— Tv-er er den mest omsatte artikkelen vi har. Og andre juledag virket det som mange hadde spart penger til å spandere en på seg selv – etter julaften, sier Voldheim.

Av konkurransehensyn vil han ikke gå ut med antallet flatskjermer Elkjøp har solgt i desember. Men både modeller for "de kresne" til mellom 15.000 og 18.000 kroner, og billigmodellene til en brøkdel av prisen, har vært etterspurt:

— Jeg er litt overrasket over at folk fortsatt har gamle billedrørstv-er å kaste i søpla, kommenterer varehussjefen til Fædrelandsvennens artikkel.

Han viser til antallet flatskjermer kjedene har solgt over tid.

Mot større skjermer

På Rolfs Elektro humrer daglig leder Svein Vikstøl litt over masseoppmøtet på avfallsanlegget.

— Gamle rør-tv-er er det nok ennå noen som sitter på. Men vi har solgt mange flatskjermer både til jul og nå i romjula.

Vikstøl anslår at Rolfs Elektro-butikkene i Kristiansand sentrum og i Sørlandsparken solgte omkring 200 led-, icd- og plasmaskjermer bare i desember.

— Mange vil over på større skjermer nå, fra 32 tommer og oppover. Selv på barnerommet skal skjermen være stor, forteller han.

3-åringer får egen tv

Varehussjef Eirik Kartbråten hos Lefdal i Sørlandsparken har merket seg at alderen for å få seg egen tv har gått ned:

— Jeg har sett barn ned i 3-4-årsalderen få flatskjerm av foreldrene. Det er ikke hverdagskost, men det skjer, sier han.

Kartbråten ser problemet med alle tv-ene som går på søpla. Det gjelder både gamle billedrørsmodeller og forholdsvis nye flatskjermer.

— Prisene er presset, og billig-tv-ene som lages har ofte kort levetid. Det blir mye bruk og kast. Samfunnet har dessverre blitt sånn, sier han.

Varehussjefens egen erfaring er at salget av flatskjermer har stagnert, og nå opplever en liten nedgang.

— Pila pekte oppover lenge. Det måtte snu. Men det kommer fortsatt mange familier som vil bytte hoved-tv-en. Det gamle går på fyllinga.