KRISTIANSAND: Torsdag måtte morgentrøtte utenlandspassasjerer belage seg på lang ventetid på Kjevik, for flyet til Amsterdam slet i møte med norsk vinter.

Morgenflyet til Amsterdam, som skulle tatt av kl 06.10, fikk vind under vingene først klokka 08.06, nesten to timer etter planlagt avgang. I mellomtiden kunne passasjerene som skulle til Nederland, se at avgangene til både SAS, Norwegian og Widerøe gå på tiden.

Andre gang

Dette er andre gang på under en uke at KLM må se seg stoppet av kong vinter, mens konkurrentene kan fly på tiden.

— Vi og KLM har diskutert dette gjennom flere år. Dette skjedde i fjor og i årene før. Flytypen de bruker har andre operative krav enn de øvrige som bruker flyplassen, og får dermed problemer ved slike spesielle forhold, opplyser lufthavnsjef på Kjevik, Thomas Langeland til Fædrelandsvennen.

Han forklarer at flytypen Fokker 70 som KLM Cityhopper bruker mellom Kristiansand og Amsterdam, krever høyere friksjonsstandarder enn de øvrige flytypene. Vinterstid vil friksjonen og bremseeffekten variere med været, noe som da gjør at Fokker-flyet får problemer når det er ekstra glatt på rullebanen på Kjevik.

KLM beklager

KLMs informasjonsansvarlig i Amsterdam skriver i en e-post til Fædrelandsvennen at sikkerheten for passasjerene er deres første prioritet. De beklager forsinkelsene og de problemer det har medført for passasjerene.

Etter at det ble forsinkelser også torsdag med Fokker 70-maskinen, satte KLM inn en Embraer 190 på senere avganger. Og når det gjelder forsinkelsen mandag, hevder informasjonsavdelingen at den først og fremst skyldtes software-problemer i flyet. Angående hvilke flytyper som skal trafikere Kjevik, sier KLM at det fortsatt vil være Fokker 70, men at det av og til blir satt inn Embraer 190. ## Ille for passasjerene

— Selvfølgelig er dette ille for våre passasjerer. Det er mange som får ødelagt reiseplaner og møter. Dette er ikke en tilfredsstillende situasjon, sier lufthavnsjef Langeland.

Han påpeker at dette er forhold som kun inntreffer når værforholdene er såpass utfordrende som de har vært på Sørlandet den siste tiden, og at det er av sikkerhetsmessige grunner at KLM-flyet blir stående.

Har dialog

Langeland sier at lufthavnen flere ganger har hatt dialog med KLM om å bruke en annen flytype på Kjevik vinterstid. I sommer fløy maskinen Embraer 190 strekningen Kjevik-Schiphol, men flyet ble erstattet med Fokker 70-maskinen til vinterhalvåret. Embraer 190 takler de utfordrende norske vinterforholdene bedre.

— Men KLM gjør hva de kan i forhold til det materielle de har tilgjengelig. De forsøker å være fleksible i forhold til løsninger for å få til dette, sier Langeland.

Det er ikke bare på Kjevik at Fokker 70 flyene har vært trøblete. Ifølge Langeland har samme flytype også blitt stående igjen på andre flyplasser i Norge når det har vært skikkelig vintervær.

KLM Cityhopper har 26 Fokker 70 og 22 Embraer 190 i sin flåte.

Embraer 190 er for øvrig samme type flymaskin som Fly Nonstop skal bruke på sine flyvninger fra april.