KRISTIANSAND: — Med dette forslaget får vi en bedre forutsigbarhet og vil komme mer i rute. Vi i NSB tror at det betyr mer for kundene at de er i rute enn at strekket tar lengre tid, sier strekningsleder ved Jernbaneverket, Dag Brekkan , til fvn.no.

Foto: Reidar Kollstad/Arkiv

Det vekket reaksjoner da NSB i forrige uke forslo å forlenge togreisen mellom Kristiansand og Stavanger i et forsøk på å imøtekomme den stadig økende pendlertrafikken på Jærbanen. Både Vest Agder fylkeskommune, Vest Agders pendleforening og Naturvernforbundet har reagert på forslaget.I dag har NSB vært i samtaler med Vest-Agder Fylkeskommune hvor de har redegjort for og justert ruteendringsforslaget.

Les også: Raser mot forlengede togreiser

— I det første forslaget ble det foreslått at toget fra Kristiansand til Stavanger klokken 08.05, skulle økes med 24 minutter. Det har vi nå redusert ned til femten, opplyser Brekkan til fvn.no etter møtet.

Beklager overfor passasjerene

NSB forslår endringene for å sørge for at flere tusen pendlere og skoleungdom i Rogalend skal komme seg i tide på jobb og skole. Likevel beklager Brekkan at de nå forslår slike tiltak som de gjør overfor passasjerene.

— Vi beklager at vi får nye kjøretider, sier Brekkan, til fvn.no.

Syv tog blir uberørt av endringene som nå foreslås, mens ni tog får påslag på 16 minutter.

Noe som faller i dårlig jord hos nestleder i Vest-Agders pendleforening, Jørgen Sæbø.

— Vi synes fremdeles det er et veldig merkelig og unødvendig tiltak. Vi synes heller at de skulle gjøre noen tiltak for at toget skal gå fortere, sier han på vegne av foreningens i underkant av 100 medlemmer.

Han finner det underlig at man har bygget et dobbeltspor på Jærbanen til 2,2 milliarder kroner bare for at det skal resultere i at trafikken nå skal ta lengre tid.

- Svekker konkurransedyktigheten

Sæbø mener det svekker togets konkurransedyktighet som transportmiddel hvis de nye kjøretidene trer i kraft. En bekymring Høyres stortingspolitiker Peter Gitmark også deler. Han vil i neste uke kreve svar fra samferdselsministeren på det nye forslaget.

Les også: Krever svar fra samferdselsministeren

Avventer fylkeskommunens innspill

Det endelige forslaget vil bli oversendt Jernbaneverket for eventuelle innspill neste uke.

- HVilken påvirkningskraft har Vest-Agder Fylkeskommune i denne saken?

— De har en relativt stor innvirkning fordi de er samferdeslsdepartementets forlengede arm, svarer Brekkan og legger til:

— Men hvis de vil ha dagens rutetabell, er det sjanse for at togene ikke kommer i rute og at pendlere og skoleungdom i Rogaland ikke kommer fram på jobb og skole i tide. Alt i alt, så tror vi at dette blir en forbedring for kundene totalsett.