KRISTIANSAND: Siden Color Line har finansiert deler av passasjertuben, mener de at Fjord Line skal betale for bruken. De har sendt en regning på over 419.000 kroner som Fjord Line nekter å betale.

Dermed nekter Color Line sin konkurrent å bruke tuben. De mener det bare er rett og rimelig at de skal få betalt for anlegg som de selv har finansiert.

Resultatet av konflikten er at Fjord Line lar være å bruke tuben. I stedet ble to passasjerer som ikke kom i egen bil kjørt ombord i Fjord Cat i minibuss i dag tidlig. Fjord Line er innstilt på å gjøre det så lenge konflikten varer.

— Det blir omtrent som på en flyplass der passasjerer blir fraktet i buss i stedet for gjennom tuben. Andre steder i verden er det slett ikke uvanlig å frakte passasjerer i buss fram til ferja, sier Fjord Lines administrerende direktør, Ingvald Fardal

Oppgitt

De to ferjeselskapene har svært ulike versjoner om striden om regningen på 419.000 kroner og bruken av tuben. Fjord Line mener dette er nok et eksempel på motstanden de møter fra både Kristiansand Havn og Color Line.

— Det brukes stor kreativitet for å finne nye utgifter å hive over på oss, sier Fardal.

Den siste uka har de fått juridisk bistand, og konklusjonen er at de ikke har noen plikt til å betale regningen som ifølge Fardal kom helt overraskende på dem da den dukket opp før jul.

– Vår oppfatning har vært at bruken av denne fasiliteten på havnen har vært inkludert i avgiftene vi betaler til Kristiansand Havn for å benytte havnen. Vi har aldri blitt forelagt noen avtale om betaling for bruk av “tuben”, sier Ingvald Fardal.

Color Line sier på sin side at andre ferjeselskap som har brukt tuben har betalt for seg og at det bare skulle mangle at ikke Fjord Line gjør det samme.

— Dette har aldri vært noe problem tidligere. Det er akkurat som når noen flytter inn i sokkelleiligheten din. Da forventer du at de betaler leie, sa konserndirektør i Color Line, Helge Otto Mathisen, til Fædrelandsvennen i forrige uke.

Advokatmat

Mens Fjord Line mener de må bruke advokater for å slippe unna stadig større utgifter som blir pålagt dem, mener Color Line at samarbeidet med sin konkurrenet blir svært komplisert når Fjord Line hele tiden engasjerer advokater.

— Det er to alvorlige forhold ved denne situasjonen, sier Helge Otto Mathisen.

— Det ene er at all kommunikasjon går gjennom advokater. Det er unødvendig. Dessuten er situasjonen i Kristiansand havn vanskelig nok som den er. Den er trang og da trengs det samarbeid. Men når vi inviterer til samarbeid, får vi bare en lang utredning fra en advokat, sier Mathisen.

Ingvald Fardal svarer at det har vist seg å være nødvendig.

— Hadde ikke vi søkt juridisk bistand, så hadde ikke vi eksistert i Kristiansand. Det er den brutale realiteten. Vi må bruke uforholdsmessig mye tid på alle problemene i Kristiansand havn. Det gjør jeg ikke med glede, men fordi jeg må, sier Ingvald Fardal.