LINDESNES: — Jeg kan ikke per i dag love penger, men hvis det blir enighet mellom lokalpolitikerne og Statens vegvesen, så skal jeg love at jeg i Stortinget skal jobbe helt og fullt for å få dette til, sa en engasjert Knut Arild Hareide (KrF), leder for Stortingets samferdselskomité.

Han snudde opp ned på kalenderen sin for å få til et møte med Lindesnes-politikerne mandag – bare to virkedager etter han mottok invitasjonen.

Roste ordføreren.

Det er nemlig bestemt at E39 Vigeland – Fardal skal bygges. Spørsmålet er bare når, og hvordan. Veien på rundt 3,5 kilometer skal bli en forlengelse i øst av den allerede omtalte og mye omstridte E39 Fardal-Osestad. Kommunedelplanen som innebefatter den nye strekningen er under utarbeidelse av kommunen, og Statens vegvesen arbeider med å utrede fem ulike veiløsninger mellom Fardal i vest og Audnaelva i Vigeland sentrum i øst.

Ordfører Ivar Lindal (KrF) og de andre politikerne i Lindesnes kommune ønsker nå å få bygd den nye E39-traseen så raskt som mulig. De håper å bli ferdige med den politiske prosessen lokalt, med veivesenet, og i forhold til økonomisk bevilgning innen E39 Fardal – Osestad skal stå ferdig 11.11.2011. — Jeg er veldig imponert over Lindals initiativ i denne saken, sa Hareide før han tok turen til Fardal for å se hvordan veistrekningen faktisk er per i dag.

Raskest mulig.

Det var en rekke sentrale politikere, på lokalt og sentralt nivå, som var samlet i kommunestyresalen på Vigeland for å diskutere hvordan Lindesnes kommune raskest mulig kan få bygd en E 39-forlengelse øst for den allerede vedtatte og påbegynte E 39-traseen mellom Fardal og Osestad.

I forkant av møtet sa Lindesnes-ordfører Ivar Lindal (KrF) at han håper at denne strekningen kan ses i sammenheng med den allerede vedtatte strekningen, og at det kan hentes penger fra staten raskere enn kanskje tidligere antatt.

— I Nasjonal Transportplan står Vigeland – Osestad omtalt, men vi har behandlet strekningen i to deler. All klokskap burde likevel tilsi at vi kan ta alt under ett, sier Lindal.

Knut Arild Hareide (KrF), leder for Stortingets samferdselskomité, Dagrun Eriksen (KrF), stortingsrepresentant, Trond Blattmann (Ap) politisk rådgiver i Fornyings- og kirkedepartementet, og Oddvar Skaiaa, leder for Agderrådet, er noen av de som deltok på møtet.

- Et nåløye.

Lindal var i forkant av møtet glad for den positive tilbakemeldingen han hadde fått fra møtedeltakerne.

— Jeg inviterte til møtet torsdag kveld, og allerede fredag morgen hadde de inviterte gitt tilbakemelding på at de kom. De har vist vilje til å endre på avtaler og andre planer for å få til å komme på dette møtet, sier han.

— Nå må vi trøkke til, og få oss gode veivenner, slik at vi får utnyttet NTP, som vi vitterlig ligger inne i. Det er et nåløye å komme inn i NTP, men vi er der, sa en positiv Lindal i forkant av møtet. Etter møtet var han minst like optimistisk, og er i god tro om at E39 Vigeland – Fardal vil bli bygd innen få år.