MANDAL: — Dette anser vi som vårt internasjonale gjennombrudd. Petrobras er en av verdens ledende aktører på markedet, og det at de kjøper denne båten åpner muligheter for oss som vi aldri har hatt tidligere, sier informasjonsansvarlig i Skimmer Technology, Tormod Carlsen.

Båten OP OIL Skimmer oppfyller det som trolig er verdens strengeste krav til oljevernberedskap, og presenterer ny teknologi og fundamentalt nye måter å tenke oljevern på. Den har større kapasitet og mobilitet, og ble i følge Carlsen valgt ut i en konkurranse med verdens ledende leverandører.

Stor interesse

Selskapet som kjøpte fartøyet er for tiden det selskapet i verden som investerer mest i offshore, olje- og gassprosjekter. Å få aksept fra et av verdens største selskaper på markedet, fører til økt interesse fra andre store oljeselskap rundt om i verden.

— Andre oljeselskap ser til Petrobras, og det å ha de på CV-en gir uante muligheter. Da vi var på messe var alle de store oljeselskapene i verden interessert i det vi hadde, sier Carlsen.

Trenger ny teknologi

Dagens teknologi innen oljevernberedskap ble utviklet på 70-tallet, eller tidlig 80-tallet, og er i følge daglig leder i Skimmer Technology, Terje Pettersen, moden for utskiftning.

— Staten skal satse 430 millioner kroner på oljevernberedskap i år, så timingen er bra. Dersom Petrobras er fornøyd kommer de til å satse videre på denne i fremtiden, sier han.

Videreutvikling

Den nye OP OIL Skimmer er en videreutviklet utgave av OP OIL Skimmer som er kjøpt inn av Statoil Kårstø og Statoil Mongstad, og på marinens hovedbase Haakonsvern i Bergen.

Den nye teknologien er basert på erfaringene som ble gjort etter oljevernsaksjonene etter Rocknes, Server og Green Aalsund. På maks to timer skal den kunne dekke et område på to mil. Tilsvarende krav til liknende utstyr i Norge, er på 24 timer.

ØKT HASTIGHET. - Ved hjelp av Båtservice Verft sin kompetanse forandret vi skroget på båten som gjorde at hastigheten på båten doblet seg til syv knop. Økt fart var avgjørende for å klare kravene til responstid, forteller Carlsen.

Ved et stort utslipp vil båten kunne ta inn tolv tonn konsentrert olje, på to til tre minutt. Ingen andre tankere er i nærheten av å kunne gjøre noe sånt, så denne kapasiteten er helt hinsides, sier Carlsen.