KVINESDAL: Den kvinnelige passasjeren, som satt i baksetet på bilen da den kolliderte, fikk omfattende og livstruende skader. Hun ble fraktet med luftambulanse til Stavanger universitetssjukehus, og dette sammen med behandling reddet livet hennes. Ulykken skjedde i mars 2011. Samtidlig stakk den da 39 år gamle sjåføren av fra ulykkesstedet ved Storekvina i Kvinesdal. Store mannskapsstyrker lette etter ham, men han dukket først opp 12 timer senere.

— Tiltalte har forklart at han "akselererte godt", "trødde på", og "stakk til" for å teste bilen, og at "det gikk veldig fort", uten at han vet hvor fort han kjørte. I politiavhør anslo han farten til "kanskje rundt 100 km/t", heter det i dommen fra Lister tingrett.

Innrømmer uaktsom kjøring

Domfelte var klar over at fartsgrensen på stedet var 60 km/t, men hevdet i retten at han ikke husker noe før han kom til seg selv på heia ovenfor Storekvina rundt 12 timer senere. I retten erkjente mannen at årsaken til ulykken var uaktsom kjøring fordi han holdt for høy hastighet og mistet kontroll over bilen.

Bare fem dager tidligere kjørte den tiltalte en annen bil på E 39 i Lyngdal. Han var da alene i bilen, og en fartskontroll utført av UP viste at han holdt 96 km/t i 60-sonen.

— Han luktet alkohol. Det ble tatt utåndingsprøve, som slo ut, heter det videre i dommen.

Whisky og øl

En blodprøve viste at mannen da hadde en alkoholkonsentrasjon i blodet på 1.15 etter fradrag for sikkerhetsmargin. Selv erkjenner han å ha drukket en flaske whisky og to øl dagen før.

Noen dager senere reiste mannen på dagstur til Hirtshals i Danmark. På vei hjem ble han hentet på togstasjonen i Storekvina av tre personer.

— Tiltalte har i retten forklart at årsaken til at han overtok som sjåfør var at han "hadde lyst til å prøve bilen", som han ikke hadde kjørt tidligere, skriver Lister tingrett.

"Raskest i Kvinesdal"

Eieren av bilen satt i fremsetet, og vitner skal ha sagt at sportsbilen "var den raskeste i Kvinesdal". Kvinnen, som ble alvorlig skadet, satt i baksetet sammen med en mann.

Bilen skrenset sidelengs ut av vegen og traff en bussbru. Det var ingen spor på bakken mellom vegskulder og bru.

— Avstanden ble målt til 15 meter med en høydeforsjell på fra 1,17 meter til 1,5 meter. Hastigheten en bil må holde for å kunne sveve 15 meter med 1,5 meter i høydeforskjell, har biltilsynet beregnet til ca 95- 100 km/t, heter det videre i dommen.

120-130 km/t

Det er lagt inn store sikkerhetsmarginer til fordel for tiltalte, og en overingeniør sa i retten at 96 km/t er helt i nedre kant av hva hastigheten kan ha vært. De kan ha kjørt i 120-130 km/t.

De to mannlige passasjerene fikk bruddskader, mens kvinnen blødninger i hjernen og i begge lungene. Hun hadde også flere brudd, og hodeskaden har ført til skade i hjernen og hjerneceller er ødelagt.

— Hun plages fortsatt av smerter, er hemmet i sin livsutfoldelse og er påført omfattende arr på kroppen. Hun er fortsatt under utredning når det gjelder hodeskaden. Retten finner at en oppreisning passende kan settes til kr 100 000, heter det i dommen.

Sjåføren dømmes også til en bot på 80.000 kroner og 10.000 kroner i saksomkostninger. Han må sone 75 dager i fengsel, og fradømmes retten til å kjøre motorvogn i dem år. Dommen var enstemmig.