Fra venstre Bjørn Haraldsen, bussjåfør i nettbuss Sør, Arvid Grundekjøn (H), ordfører i Kristiansand kommune, og Siv E. Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk. De tre åpnet de nye kollektivfeltene i Vågsbygd med snorklipping. Foto: Tormod Flem Vegge
Fra venstre: Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, og ordfører Arvid Grundekjøn (H) tester den nye gang- og sykkelveien som kobler Vågsbygd Ringvei til gangveien ved Auglandsbukta. Foto: Tormod Flem Vegge
Beboerne på veistrekningen fra Flødemelka til Auglandsbukta har nå fått en egen kommunal vei. Hensikten er å unngå trafikk fra avkjørslene til bolighusene ut til hovedveien. Foto: Tormod Flem Vegge
Erling Guttormsen, byggeleder ved Statens vegvesen Region sør, viser fram den nye badestranda ved Storeneset i Vågsbygd, som er inkludert i prisen til de nye veianlegget i Vågsbygd. Det er anlagt en egen vei til stranda. Foto: Tormod Flem Vegge

KRISTIANSAND: — Det er hyggelig at jeg skal være med å åpne et kollektivfelt som forhåpentligvis gjør at trafikken kommer til å flyte bedre i rushtida, sier Bjørn Haraldsen.

Han er bussjåfør i Nettbuss Sør.

Onsdag fikk han være med å åpne de nye kollektivfeltene i Vågsbygd, fra Flødemelka til Auglandsbukta, sammen med Arvid Grundekjøn, ordfører i Kristiansand kommune, og Siv Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT).

De tre sørget for at kollektivfeltene ble åpnet ved offisiell snorklipping.

Sparer minutter

Hele anlegget har en prislapp på 67 millioner kroner.

— Vi tjener inn en god del minutter på disse kollektivfeltene. Vi bussjåfører har snakket litt sammen, og regner med å spare inn mellom tre og fem minutter på strekningen, sier Haraldsen.

— Er tre til fem minutter verdt 67 millioner kroner?

— Når det først ble bestemt å bygge dette anlegget, så synes jeg det. Hvis vi skal klare å holde rutetidene, så er dette nødvendig. Fem minutter er jo egentlig ganske mye, påpeker bussjåføren.

- Nærmest køfritt for bussen

Rundt 15.000 biler passerer anlegget i døgnet, ifølge Statens vegvesen.

— Når den nye Vågsbygdveien er ferdig, får bussen en relativt køfri strekning fra Flødemelka til byen, via Vågsbygd senter, understreker Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder.

Fra venstre: Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, og ordfører Arvid Grundekjøn (H) tester den nye gang- og sykkelveien som kobler Vågsbygd Ringvei til gangveien ved Auglandsbukta. Foto: Tormod Flem Vegge

I tillegg til rundt 700 meter med kollektivfelt, er det blant annet bygget to rundkjøringer, gang— og sykkelveiundergang, badestrand og en ny kommunal vei.

— Det er bygget en kommunal vei fra båthavna ved Auglandsbukta inn til Flødemelka. Dermed får boligeierne en egen vei utenom hovedveien. Det var helt nødvendig å fjerne avkjørslene fra bolighusene fra hovedveien, på grunn av den store trafikkmengden, forteller Erling Guttormsen, byggeleder ved Statens vegvesen Region sør.

— Det er også laget ei badestrand i tilknytning til Storeneset, med egen gangvei, forteller han.

15 millioner ekstra

Erling Guttormsen, byggeleder ved Statens vegvesen Region sør, viser fram den nye badestranda ved Storeneset i Vågsbygd, som er inkludert i prisen til de nye veianlegget i Vågsbygd. Det er anlagt en egen vei til stranda. Foto: Tormod Flem Vegge

Da Fædrelandsvennen i oktober 2010 skrev om de nye planene om kollektivfelt, var anlegget kostnadsberegnet til 52 millioner kroner. Den endelige summen ble imidlertid 67 millioner kroner.

— En ny utregning, gjennomført før prosjektet startet, viste at anlegget ville bli dyrere. En av årsakene var at gang- og sykkelveiundergangen måtte fundamenteres på peler, for å unngå utglidning. I tillegg måtte det lages en stor støttemur ved den nye lokalveien, som også måtte settes på peler. Mye kabler og rør skapte også utfordringer, forteller Guttormsen.

Tigging og køer på topp

Arvid Grundekjøn (H) fortalte i sin åpningstale at to det er to typer henvendelser han får mest av som ordfører i Kristiansand.

— Den ene typen henvendelser handler om klaging på tiggerne. Den andre typen henvendelser handler om klaging på mye trafikk, køer og kollektivtrafikk. De nye kollektivfeltene er et godt bidrag til å få bussen fram, sa han til de fremmøtte.