ETT SKRITT TIL: Da Fædrelandsvennen dro ut til Kjevik, fant vi flere stedet man ved hjelp av snøhaugene kan ta seg over sikkerhetsgjerdet og inn til lufthavnen. Foto: Sondre Steen Holvik
ETT SKRITT TIL: Da Fædrelandsvennen dro ut til Kjevik, fant vi flere stedet man ved hjelp av snøhaugene kan ta seg over sikkerhetsgjerdet og inn til lufthavnen. Foto: Sondre Steen Holvik
ETT SKRITT TIL: Da Fædrelandsvennen dro ut til Kjevik, fant vi flere stedet man ved hjelp av snøhaugene kan ta seg over sikkerhetsgjerdet og inn til lufthavnen. Foto: Sondre Steen Holvik

KRISTIANSAND: De siste ukenes store snøfall har ført til store brøytehauger mange stedet på Sørlandet. Ved Kristiansand lufthavn Kjevik er snøhaugene like ved sikkerhetsgjerdet flere steder så høye at man lett kan ta seg inn på lufthavnen — uten å tenke på sikkerhetskontroll og metalldetektor.

— Det stemmer at snøhaugene har vært svært høye rundt sikkerhetsgjerdet. Det er dermed ikke sagt at folk bør ta seg over gjerdet. Det er strengt forbudt, forteller lufthavnsjef Thomas Langeland til Fædrelandsvennen.

Nesten to meter høye

Etter å ha fått tips om de høye kantene, dro Fædrelandsvennen fredag kveld ut til Kjevik og sjekket brøytekantene langs det drøyt to kilometer lange sikkerhetsgjerdet, fra terminalen og til enden av rullebanen. Flere steder var haugene over 1,7 meter høye ved siden av det drøyt to meter høye gjerdet. Ved minst tre steder kunne vi ha en fot på toppen av gjerdet og én på toppen av snøhaugen.

— Det er alltid mulig for de som går inn for det, å komme seg over gjerdet. Men vi må se om vi kan gjøre noen grep her, sier Langeland fredag kveld.

Ikke umiddelbar risiko

En halv time senere kan han fortelle at lufthavnen i løpet av natten kommer til å frese bort de høye kantene med en snøfreser. I tillegg vil patruljeringen i området intensiveres fram til da.

— Vi ser ikke noen umiddelbar potensiell risiko enn så lenge, fastslår han.

Skulle uvedkommende ta seg over gjerdet og inn på lufthavnen, vil man fort kunne vente seg en anmeldelse eller annen reaksjon fra lufthavnen.

— Det må vurderes ved hvert enkelt tilfelle, sier Langeland.