Kommenter saken nederst i artikkelen.

KRISTIANSAND: — Vi opplever daglig at det kommer inn biler på verkstedet som er tydelig skadet av saltingen. Jeg vil anta at tre fjerdedeler av bilene som ankommer verkstedet har fått en eller flere deler i bilen ødelagt. Rust på bremser, karosseriet og andre viktige bildeler kan fort føre til at det går galt. Jeg tror den beste løsningen hadde vært å ikke strø salt på veiene. Det går som regel bra hvis du opprettholder godt vedlikehold på bilen, sier Dypvik.

Leder i NAF Kristiansand, Terje Johansen, er også overbevist om at det saltes for mye.

— Salting fører til rust på viktige komponenter på bilene, og det er ingen tvil om at det er med å øke risikoen for ulykker i trafikken. Det er allikevel et problematisk område, fordi det er vanskelig å dokumentere at rust på bilen, på grunn av salt, er blant årsakene til ulykker. Det er uansett ingen tvil om det er en medvirkende årsak, konstaterer Johansen.

Tor Alf Høye, senioringeniør i Statens vegvesen i Kristiansand, jobber med salting av veiene i Kristiansand daglig. Han presiserer at det lønner seg.

— Statens vegvesen har i to år hatt et forskningsprosjekt kalt ”saltsmart”. Der har det blitt forsket på ulykkesfrekvens og skadekostnader ved bruk av salting. De har kommet frem til at det lønner seg å salte veien. Hadde vi ikke gjort det hadde det også blitt dårligere fremkommelighet på veiene. Men det er ikke en optimal løsning, spesielt ikke med tanke på miljøet, sier Høye.

Foto: Scanpix