Mandal: Veisikkerhet mellom Stavanger og Oslo, på E 39 og E 18, var grunnlaget for debatten arrangert av NAF. I panelet satt blant annet stortingspolitikerne Rolf Terje Klungland (Ap), Peter Gitmark (H) og Henning Skumsvold (Frp). De var enige om at store tiltak må til, men er uenige om politikernes bevilgning av penger til nye veier.

— Regjeringen har i 2006 og 2007 12 milliarder kroner mer å bruke i statsbudsjettet enn i fjor. Da er det ikke imponerende at de setter av én milliard ekstra til vei, sa Peter Gitmark (H). Han la handlingsregelen til grunn for misnøyen. Regelen tar for seg bruk av renteinntekter fra Statens pensjonsfond (Oljefondet).

— Handlingsregelen gir rom for å bruke stadig mer penger på blant annet infrastruktur. Derfor er den ekstra milliarden en økning som ville kommet uansett, mente han.

OVERRASKET . Rolf Terje Klungland var overrasket over kritikken.

— Bondevik-regjeringen la frem forslag om én milliard kroner mindre til vei hvert år i denne stortingsperioden. Da de presenterte sitt budsjett i fjor, manglet de én milliard på det som var lovet. Derfor gir vi to milliarder mer til vei enn den forrige regjeringen ville gjort.

Han mente det var viktig å kunne vise til oppfølging av løftene.

— Vi følger opp løftene våre, og det kan dokumenteres. Det er ordentlige penger som gis til vei, i motsetning til Fremskrittspartiets papirpenger.

  • Papirpenger?

— Frp lover og lover, men følger ikke opp i sine budsjetter. De vil for eksempel ikke ha bompenger, men jeg har aldri sett dem legge det inn i budsjettet, sa Klungland.

UENIG. Det utsagnet var Henning Skumsvold ikke enig i.

— Det vil ikke forbause meg hvis vårt alternative budsjett bevilger mer penger til vei enn de rødgrønne.

Skumsvold mente Frp er et viktig parti i norsk veidebatt.

— Vi ser nytten av å bruke penger til vei. Det vil bety mye for næringsutvikling, men også i forhold til skader og menneskelige lidelser.

De tre politikerne er uenige om bevilgninger, men er samstemt når temaet dreier seg om sikkerhet. I debatten i går var det liten tvil om at agderbenken ønsker mer og bedre fokus på Sørlandets veier fremover.

— Vi er enige om at dette har høy prioritet. Agderbenken jobber ulikt med det som er partipolitikk, men der det er mulig står vi sammen for å få uttelling, sa Klungland.

LANGSIKTIGHET . Samtlige deltakere i NAFs veidebatt lørdag mente langsiktig tenkning var nøkkelen til gode veier.

Prosjektleder i «Bedre stamvei på Sørlandet» Knut Dannevig dro frem trefeltsveien ved Stoa i Arendal som et skrekkens eksempel.

— Her har man bygget en trefeltsvei, selv om det trengs fire felt. Det er økonomisk ugunstig. Hvis vi fortsetter å bygge bit for bit vil vi aldri dekke behovet i fremtiden, konstaterte han. Midtdelere ble også diskutert. Peter Gitmark (H) påpekte at man må helsebudsjettet og veibudsjettet i sammenheng.

— Trafikkskadde koster staten 25 millioner i året, minnet han omsw.

Videre var oppfordringen til Stortinget klar: Senk bilavgiftene, slik at folk kan kjøpe sikrere biler.