OSLO: — Vi må trå til skikkelig, selv om det vil bli ekstremt dyrt, sier stortingsrepresentant Peter Gitmark.Sammen med flere andre Høyre-representanter la han i går fram et forslag i Stortinget om en jernbanerevolusjon i Norge. De ber nemlig regjeringen utrede bygging av et høyhastighetsnett mellom Oslo, Geilo, Bergen, Haugesund, Stavanger, Kristiansand, Arendal og Oslo. 260 km/t

Og på de nye skinnegangene ser de for seg høyhastighetstog som skal kunne gå i 260 kilometer i timen. Med en slik fart vil en reise fra Kristiansand til Arendal ta 20 minutter. Og en tur fra Sørlandets hovedstad til Norges hovedstad vil være unnagjort på en time og 49 minutter.- Dette er tider som NSB har regnet ut, sier Gitmark.- Med slike hastigheter og reisetider vil toget bli en helt annen konkurrent til flyet. Det trenger vi i en situasjon hvor Norge er det landet i verden med flest flypassasjerer i forhold til folketall, sier Gitmark. Stasjoner i flere sørlandsbyer

Parallelt med fjerntogene ser han og partifellene for seg et langt bedre lokaltogtilbud. For de ser for seg at den nye skinnegangen legges inn til befolkningssentraene på Sørlandet.I så fall vil både Flekkefjord, Lyngdal, Mandal, Lillesand og Grimstad få togstasjoner. Og raske tog. Mandal - Kristiansand vil gå på 12 minutter. - Gigantisk investering

— Men er alt dette i det hele tatt realistisk, Gitmark?- Ja, det mener vi. Derfor ber vi regjeringen utrede dette nærmere, for blant annet å se hva det vil koste og hvor lang tid det vil ta.- Men er det økonomisk ansvarlige Høyre villig til å betale alle de milliardene et slikt prosjekt vil kreve?- Vi har jo også et økonomisk tak, men i utgangspunktet er vi villige til å ta den regningen. Selv om det skulle bli usedvanlig dyrt. Dette er en gigantisk investering i Norges fremtid, sier Gitmark og viser til løftet Stortinget vedtok i 1909 ved å vedta byggingen av Bergensbanen. Den kostet et helt statsbudsjett. Jernbanejubel

Og store summer er også lederen av Jernbaneforum Sør, Oddvar Skaiaa (KrF), rede til å bruke for å få et langt bedre togtilbud.- Høyres forslag høres virkelig fantastisk ut. Et slikt jernbanenett ville jo praktisk talt fjerne behovet for flytrafikk mellom Kristiansand og Oslo, sier Skaiaa.- Men tror du det er realistisk?- Dette vil jo måtte skje over et godt antall år. Men jo før vi kommer i gang, desto bedre. Og jeg tror stadig flere ser behovet for å investere betydelig i et bedre togtilbud, sier Skaiaa.Men i regjeringspartiene får Høyre-forslaget en heller lunken mottakelse.- Jeg er ikke imot å modernisere jernbanen, men dette høres ut som et luftslott, sier Rolf Terje Klungland (Ap), som sitter i Stortingets finanskomité.- Dette krever så enorme kostnader at det vil være helt urealistisk.- Men andre land i Europa har klart å bygge høyhastighetsstrekninger?- Jo, men de har et helt annet befolkningsgrunnlag. Og det vil være helt urealistisk å bruke mange titalls milliarder på et sånt prosjekt når vi ikke engang får penger til å opprettholde nattoget på Sørlandsbanen, sier Klungland.