KRISTIANSAND: — Du oppdager råte ved å ta ned hele masten, og det gjør du stort sett bare en gang i året, eller en gang annehvert år, ved vedlikehold. Oppdager du ingenting da, kan du få deg en overraskelse, sier fartøyvernkonsulent ved Hardanger museum, Karsten Mehl.

Vanskelig å oppdage

Han påpeker at det å oppdage råten er en vanskelig jobb, og mener det ikke er lett å si hva eieren av "Solrik" burde ha gjort.

— Pålemaster, som det er på "Solrik", er svært utsatt for råte. Det danner seg sprekker i treverket, som gjør at vann trenger inn, og råten dannes, forteller han.

Han anbefaler å stikke en kniv eller en syl inn i masten der vaierne er festet, for å sjekke om treverket er bløtt. Det er ved vaierfestet det som oftest oppstår råte.

Bli obs på råte

Det finnes ingen offentlige organer som sjekker tilstanden på mastene.

— Hver gang det skjer en ulykke, så må man skjerpe seg. Båteiere bør bli mer obs på råte, mener Mehle.

Mehl mener at det i bunn og grunn er båteiers ansvar å påse at båten er i forsvarlig stand, men han påpeker at han ikke ønsker å mene noe om ulykken med "Solrik".