MOLDE: Atlanterhavsveien i Møre og Romsdal hadde en tung start på 1980-tallet. I dag er den en av Norges raskest voksende, naturbaserte turistattraksjoner.

Boka som nå er på markedet er utgitt av KOM forlag i Kristiansund, og domineres av dramatiske styggeværsbilder og romantiske sommerbilder. På de 70 sidene er det også historikk, opplysninger om fuglelivet, om livet i havet under bruene, og om omgivelsene fra Molde til Bud og Kristiansund

Boka forteller også om attraksjonene i det nære nabolaget, som Håholmen med Ragnar Torseths vikingskip og om dykkersentret på Strømsholmen. Like utenfor er det tett med vrak å dykke på.

Jernbanen som var planlagt i den samme traseen på 1920-tallet kom aldri. I stedet ble Atlanterhavsveien bygd med sysselsettingsmidler på 1980-tallet, mer på tross av enn på grunn av Statens vegvesen. Nødarbeid og bompenger skapte det spektakulære veiprosjektet.

Den 8.274 meter lang veien med åtte bruer ble åpnet i 1989, og har i løpet av få år blitt en av Norges mest besøkte, naturbaserte turistattraksjoner. Veien har også fått mye oppmerksomhet som Århundrets Byggverk i Norge, og gjennom The Guardians liste over verdens vakreste ruter for bilturer. Der figurerer Atlanterhavsveien helt øverst.