KRISTIANSAND: Dette signalet ble gitt av et enstemmig byutviklingsstyre i går.

— Vi ønsker å vurdere om Moneheitunnelen skal være på plass før nytt veisystem til Kjevik tas i bruk, sa Rune W. Rasmussen (Frp), før han fikk de andre med på å sjekke muligheten for å sette krav til slik rekkefølge.

Partiet, som er imot bompenger, ville attpåtil ta penger fra myke tiltak i bompengepakken og bruke på den sårt tiltrengte tunnelen.

Politikerne forkastet også enstemmig Avinors ønske om ny vei til Kjevik. Hamre Vel har hele tiden kjempet for at det søndre alternativet skulle sløyfes, av hensyn til naturskjønne Hamresanden.

— Vi er kjempeglade for at søndre alternativ er strøket en gang for alle. Og at Moneheitunnelen skal komme først er en ren bonus. Uavhengig av Kjevik-veien må tunnelen bygges, på grunn av trafikkbelastningen, sier Anne Danielsen fra Hamre Vel etter vedtaket.

Hans Otto Lund (H) fikk gjennomslag for å vurdere et nordlig alternativ med tunnel under enden av rullebanen, i tillegg det midtre alternativet med bro over elven og tunnel under rullebanen. Det er disse to det står om, når saken nå sendes på høring i seks uker.

— Vi ønsker en løsning som er best mulig for alle, for trafikksikkerhet og miljøet, for folk og for fly, poengterte Aase G. Paulsen (Ap).

  • Vi planlegger nå vei for 50-100 år fremover. Det forundrer meg at Staten ved Avinor har så lite fokus på miljø og menneskene som bor her, sa Oddbjørn Kleivane (KrF), og la til at man ikke måtte bukke under for tidspress i forhold til bompengesøknaden.

Etter høringsrunden kommer Kjevikplanen opp på nytt over sommeren. Sammen med utvidelse av flystripe og bygninger er kostnadene beregnet til 1,5-2,0 milliarder kroner.

VEGARD DAMSGAARD