KRISTIANSAND: — Fra havnens side har vi gitt uttrykk for at dette må være en glimrende lokalisering, og det er jo vår eiendom, uttaler havnedirektør Stein E. Haartveit til Fædrelandsvennen.

Det går mot opphør for det som skal være Kristiansands eldste båthavn. De 150 båtplassene i Nodeviga, samt båtverkstedet Sjø-Sport Service, må vike for gamle fartøy og nye museumsbygg.

At kulturen nå gjør et nytt strandhogg på Odderøya, denne gang på den mest bynære siden, vekker reaksjoner.

GAME OVER.

— Bare det er noe kulturelt, får de det akkurat som de vil. Vi har skjønt at det er game over for vår del, sier en skuffet innehaver Birger Hægeland ved Sjø-Sport, etablert i 1981. Han synes det er synd at byens sentrum mister båtplasser og et lett tilgjengelig utsalg og verksted, som loves ny tomt på foreløpig ukjent sted.

  • Det er for galt å fjerne sentrumsnære båtplasser, som det er manko på. Det flytter jo masse folk til Kvadraturen for tiden, poengterer Hægeland.

Fra før er det klart at Vest-Agder-museet er på flyttefot fra Kongsgård. I den forbindelse ønsker man Nodeviga som museumshavn, for å lage et maritimt miljø som trekker hordene til Odderøya.

Da er nærheten til Kvadraturen avgjørende, og det planlegges ny gangbro over fra Hartmanns brygge.

Mens mindre fartøy skal fortøyes i dagens småbåthavn, jobbes det nå iherdig for å få stasjonert flåten av større veteranskip like ved, på Odderøya nordøstside. Dette prosjektet heter Porto Franco (frihavnen).

— Vårt anliggende er den salte, sørlandske historie og identitet, uttaler prosjektleder Gunnar Eikli fra Vest-Agder fylkeskommune, vertskap for prosjektet.

KRAFTSAMLING.

Flåten består av de fire store; fullriggeren «Sørlandet», dampskipet «Hestmanden», skoleskipet «Sjøkurs» og fyroppsynsskipet «Gamle Oksøy». De kjente fartøyene skal være mer enn kulisser, og by på seilaser, kulturhistoriske tematokt, digital formidling og kunstneriske arrangementer.

— Vi ønsker størst mulig samling av fartøyene for å få mest mulig fortellerkraft. Sammen med konserthuset og museet kommer dette til å bli en skikkelig attraksjon. Man skal lete lenge etter et så fortettet opplevelsessenter, hvis vi får alt på plass, mener Eikli.

— Det er kraftsamling som gjelder, trer havnedirektør Haartveit støttende til.

— Desto nærmere, jo bedre. Å samle alle aktivitetene er klart mest attraktivt for publikum, mener også direktør Marianne Nielsen ved Vest-Agder-museet.

Porto Franco har høstet midler både fra Miljøverndepartementet og Riksantikvaren. Dampskipet «Hestmanden», som restaureres for mange millioner, skal bli et eget krigsseilermuseum, ferdig i 2009. Museumshavnen blir først realisert etter at teater- og konserthuset Kilden er på plass, det vil si en gang etter 2011. — Jeg håper at vi innen ti år kan presentere en flott attraksjon på øya, sier museumsdirektør Marianne Nielsen.

Allerede om to uker flytter hun og en håndfull medarbeidere til øyas store kontorbygg, der de starter klargjøringen.