LISTER: — Vi vil prøve å få staten til å ta en større del av ekstraregningen, men samtidig sendes søknaden om å få øke betalingssatsene og forlenge innkrevingsperioden fra 15 til 17 år til Stortinget i høst, opplyser Sigmund Kroslid, ordfører i Flekkefjord og leder av Listerrådet.

Det lå først an til en manko på 120 millioner kroner for å få fullført alle de ni større og mindre veiprosjektene som utgjør Listerpakken. For å ta høyde for nye overraskelser, har Statens vegvesen kommet fram til at det trengs opptil 200 millioner kroner for å komme i mål.

25 kroner

Det har hele tiden ligget i kortene at bompengesatsene i Lister skulle øke fra 20 til 23 kroner for hver passering. Nå vil Lister bompengeselskap søke om å få øke prisen til 25 kroner for personbiler og 50 kroner for tyngre kjøretøyer. Dermed vil en personbil måtte betale 50 kroner i bompenger og en lastebil100 kroner for å kjøre tur-retur Lyngdal og Flekkefjord.

For Listerpakken kan bilistene nå komme til å betale hele 70 prosent av utbyggingskostnadene.

Farsundsveier

Den nye E 39-traseen med høybro over Fedafjorden sto ferdig for ett år siden. Veiprosjektene som ennå ikke er fullført er delvis ny riksvei 465 mellom Kvinesdal og Farsund, oppgradering av veien mellom Bakke i Hægebostad og Moi i Kvinesdal, samt en omlegging av veisystemet i og rundt Farsund by.

— For fastboende og næringsliv i vår region er det viktig at resten av Listerpakken fullføres så fort som overhodet mulig. Derfor er vi villige til å åpne opp for en større økning i bompengebetalingen enn forutsatt, sier Sigmund Kroslid.

Under tvil

Norges Automobil-Forbund er prinsipielt mot bompenger. Men John Arvid Abrahamsen, leder for avdelingen for Farsund, Lyngdal og Hægebostad, mener det må aksepteres en økning i satsene dersom dette er eneste mulighet for å få fullfinansiert Listerpakken.

— Jeg forventer jo at staten tar sin del, men både av hensyn til trafikksikkerheten og utviklingen i regionen, må vi finne oss i å betale litt mer og over en litt lengre periode, sier Abrahamsen.