KRISTIANSAND: «Et eventyr diktet i stål», kalte Fædrelandsvennens redaktør Johannes Seland Varoddbrua da den sto ferdig 20. oktober 1956. Nord-Europas største hengebro skulle bli Sørlandets nye magnet for turister på jakt etter nye opplevelser. Ifølge Seland skulle den bli mer enn en teknisk innretning. Varoddbrua skulle hjelpe mennesker til å finne veien til hverandre; den skulle regelrett bygge bro mellom mennesker.

Selveste kronprins Olav foresto den høytidelige åpningen. Blomster fikk han av døtrene til to av de viktigste mennene bak broa: Randesunds ordfører Thoralv Torsvik og veivesenets ingeniør Sigurd Glærum.

— Været var omtrent som i dag, vått og grått. Jeg var nervøs for at jeg ikke skulle fange snora når Olav klipte den. Så ga jeg ham blomster og han tok meg i hånden og takket, forteller Arnhild Egeland, som var 11 år gammel den dagen og hadde Torsvik som etternavn.

Det gjorde inntrykk på henne at selveste kronprinsen ikke helt hadde lært hjemmeleksen sin.

  • Olav smilte, som han pleide, og holdt tale. Den husker jeg ikke, men én gang sa han Oddernesbroa og en annen gang Varoddbrua. Så godt kjent, det var han ikke, sier Arnhild Egeland.

Fortsatt har hun sølvsaksa Olav klippet over snora med. Den fikk trolig hennes far som gave senere på kvelden da de høye herrer nøt en bedre middag på Klubben. Faren hadde vært formann i byggekomiteen. Gaven brukte han siden som papirsaks.

— Broa har vært til velsignelse, slår Arnhild Egeland fast.

Den avløste to ferjer som gikk i skytteltrafikk mellom Varodden og Torsvik. Den ene hadde bare plass til to biler av gangen.

— Det var bare en krøttersti ned til ferjeleiet, så det var veldig tungvint å komme til byen, forteller Egeland.

Broa gjorde det mulig for byfolk å slippe veien om Ålefjær for å komme til flyplassen på Kjevik.

Særlig glade var alle for at Varoddbrua var blitt reist uten alvorlige uhell.

Opptil 100 mann hadde jobbet og slitt i all slags vær i fire år for å få broa ferdig. «En kan gå ut fra at Varoddbrua vil dekke behovet i all overskuelig fremtid, også under hensyntagen til den økende trafikk, såfremt ikke fremtidens trafikk antar helt uberegnelige former», uttalte ingeniør Glæver til avisen.

Broa var beregnet på 400 biler i døgnet, men allerede de første døgnene hadde den en trafikk på 1500 biler daglig. I dag kjører 18.000 biler om dagen over Varoddbrua. Like mange kjører motsatt vei på den nye Varoddbrua som kom i 1994. Broa fra 1956 fikk egen trebu til innkreving av bompenger.

«Effektiviteten av trafikken over Varoddbrua er avhengig av om bruvakten er tilstrekkelig forsynt med vekslepenger», står det i avisa fra den gang.

Tekst: Valerie Kubens

valerie.kubens@fvn.no

— 38 11 32 41

Se flere bilder fra byggingen av Varoddbrua på fvn.no