KRISTIANSAND: — Bilen var full av bittesmå sorte flekker på sidene og taket og så ikke veldig bra ut. Det var andre som oppdaget skader i lakken sin først, og når jeg så at også min bil var rammet, syntes jeg det var ille og tenkte at lakken var helt ødelagt, sier Kjell Nordstokkå til Fædrelandsvennen.Utslippet av svovelsyrepartikler skjedde i april i fjor, og det har vært blant de store samtaleemnene på fabrikken siden det ble kjent. 130 biler ødelagt

Bedriften hentet ekstern hjelp for å skaffe seg oversikt over skadene. I alt ble mer enn 240 biler undersøkt av en takstmann, som fastslo at 130 av bilene hadde fått ødelagt lakken og trengte behandling.- Jeg har en Mazda Demio 1999-modell og hadde nok noen småriper og sår i lakken fra før også. Takstmannen vurderte skaden på bilen min til 41.000 kroner. Jeg har fått et nytt lag med lakk, og den er fin som ny. Det er jeg veldig fornøyd med, sier Nordstokkå.Nordstokkå, som til daglig jobber på rost og smelt på Falconbridge, ønsker å rose ledelsen for deres behandling av saken.- Etter at skadene ble kjent gikk det noen uker før vi fikk vite at vi skulle få erstattet de skadene bilene var påført, men det skjønner jeg. Så ordnet bedriften opp med oss på en veldig flott måte, sier Nordstokkå til Fædrelandsvennen. Regning på 5,5 millioner

For Falconbridge ble det ingen liten regning på omlakkering etter at bilene var undersøkt. I alt har bedriften satt av 5,5 millioner kroner til å dekke skadene som svovelsyren har forårsaket, ettersom dette er en type skade forsikringsselskapene ikke dekker.- E39 passerer like forbi parkeringsplassen. Kan biler som har kjørt forbi utslippet ha blitt rammet?- Vi kan jo ikke 100 prosent utelukke noenting, men det er de som har stått på parkeringsplassen vi har undersøkt. Takstmannen fastslo at det var cirka 130 biler som var skadet av 240, sier administrerende direktør Ed Henriksen.Det skal være bilene som stod parkert nærmest anlegget det gikk hardest utover, mens mange av bilene ikke fikk lakkskader i det hele tatt.- Hvordan kan et slikt utslipp forekomme? Rutinekontroll

— Det ble et utslipp av bittesmå svovelsyrepartikler i en periode hvor vi presset anlegget hardt. Partiklene fløy med vinden til parkeringsplassen, og vi har hatt mye hjelp til å finne årsaken. Det er første gang vi har hatt utslipp av svovelsyre av denne typen, sier Henriksen.I 1987 kjøpte Falconbridge en modernisert svovelsyrefabrikk. Siden den gang har svovelsyregassen gått inn i spesialutstyr og blitt til svovelsyre som Falconbridge selger som et eget produkt.- Gassen har gått gjennom forskjellige tårn som kontrolleres jevnlig. Det var ved en rutinekontroll vi oppdaget at noe utstyr ikke fungerte hundre prosent. Da kontaktet vi leverandøren og fikk beskjed om at vi kunne kjøre videre med det defekte anlegget blendet ut inntil feilen var utbedret. Det var altså i et slikt tårn feilen oppstod da vi kjørte anlegget hardt som følge av høy produksjon, forklarer Henriksen.- Hvor lang tid strakte utslippet seg over?- Etter de opplysningene jeg sitter var det bare en dag i april i fjor, men jeg er kjent med at det har gått mange rykter om dette. Det har selvsagt vært noe de ansatte har snakket mye om, sier Henriksen. christian.stavik@fvn.no