LILLESAND: Tipping av den giftige sulfidsteinen ut i Kaldvellfjorden utsettes med seks uker. Nye prøver skal tas først.

Det planlagte Sjødeponiet i Kaldvellfjorden er et av de viktigste for E 18-utbyggerne.

Blir deponiet stanset, får veibyggerne et stort problem: Flere hundre tusen kubikkmeter sulfidholdig fjell skal nemlig sprenges ut av E 18-traseen og tippes i Kaldvellfjorden.

I et møte mellom Fylkesmannens miljøsjef Eva Boman, Statens Vegvesen og Norsk Institutt for vannforskning (Niva) onsdag, ble en rapport lagt frem som avdekker at et et slikt deponi kan gi høy utlekking av skadelige stoffer.

Hovedentreprenøren CJV E 18 skulle i går ha snakket med Fædrelandsvennen om sulfidfjell og veibygging, men valgte å avlyse avtalen. Heller ikke informasjonssjef Lars Gunnar Nag i Agder OPS Vegselskap (AOV) ønsker å uttale seg om sulfidsaken.

— Vi forholder oss til kontrakten vi har med Vegvesenet, sier Nag.

Ingen ønsker å snakke om hvilke konsekvenser det vil få for E 18-prosjektet om det planlagte deponiet må droppes eller reduseres.

Fortsetter planleggingen

Bakgrunnen for onsdagens møte var rapporten som slår fast at miniforsøket med et deponi av sulfidstein i Kaldvellfjorden har gitt «betydelig» utfelling av skadelige stoffer. Deponiet har stor betydning for E 18-utbyggerne.

  • Dette er ny kunnskap for oss, men jeg tror helt sikkert det finnes løsninger, sier Boman, som ikke vil stanse planleggingen av sjødeponiet for den giftige sulfidsteinen.

Frem mot jul skal det tas nye sulfidprøver i minideponiet.

  • Vi fortsetter planleggingen av sjødeponiet, men skal vurdere endringer. Miljøet har førsteprioritet, sier prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Vegvesenet.

Garanterer ikke for sjølivet

Niva-forsker Atle Hindar garanterer ikke for sjølivet i Kaldvellfjorden om det omstridte sjødeponiet bygges.

Fylkesmannens miljøvokter Eva Boman er optimist.

— Vi behandler saken som enhver sak, og jeg tror prosjektet blir realisert, sier Boman.

Statens Vegvesen er så sikre på at sjødeponiet blir realisert at arbeidet med å bygge anleggsvei og bro fra E 18-traséen og til Kaldvellfjorden vil fortsette.

Vil ikke gamble

  • Dette er kjempealvorlig og blir en felles utfordring å løse, sier ordfører Arne Thomassen.

Han legger til at rapporten etterlater mange ubesvarte spørsmål og krever nå full gjennomgang.

  • Vi kan ikke gå med på noe som kan forurense. Vi kan ikke gamble med miljøet i Kaldvellfjorden, sier Arne Thomassen.

Tidspress

E 18-utbyggerne har et enormt tidspress og fylkesmannens miljøvernleder har tidligere uttalt at kostnader er et moment som må vurderes når en endelig tillatelse skal gis.

Dette blåser ordføreren av:

— Vi er verdens rikeste land. Vi snakker om å ta vare på miljøet og kan ikke godta noe som kan skade vannkvaliteten og livet i fjorden. Om nødvendig får vi droppe småbåthavnplanene, mener Thomassen.

Tidligere er Lillesand kommune blitt forsikret om at deponering av sulfidstein i sjøen var uproblematisk.

  • Nå sier Niva-rapporten noe annet, påpeker Thomassen.