KRISTIANSAND: — Dette handler om gidd. Folk sitter rundt på arbeidsplassene og snakker bekymret sammen om klima. Deretter går de ut og setter seg i hver sin bil. Egentlig er det helt utrolig hvor lite vi bryr oss, sier Agnethe Karlsen (17), leder i Kristiansand Natur og Ungdom.

Mens politikere diskuterer tiltak mot bilisme og ja eller nei til parkeringshus, rushtidsavgift, mer bompenger og buss, kan faktisk hver enkelt gjøre mye selv.

Finn en kompis

  • Først og fremst bør folk velge buss. Men tenk hvis alle kristiansandere også fant en kollega, nabo eller kamerat som han eller hun kunne kjøre sammen med til eller fra jobb. Vi kunne redusert biltrafikken med flere prosent over natten, sier Karlsen og lanserer «aksjon kompiskjøring»

— Det hadde vært utrolig gøy om kristiansanderne gikk sammen om å redusere trafikken og klimautslippene. Det ville vært helt unikt, sier hun.

Biltrafikken står for 30 prosent av klimautslippene i Kristiansand.

Da Fædrelandsvennen talte biler mellom klokka 16 og 16.30 i Festningsgata her om dagen, kjørte 156 forbi alene i bilen, mens 61 biler hadde to eller flere inni.

Hadde de 156 heller kompiskjørt, ville 78 biler forsvunnet fra køen umiddelbart. Trafikken ville gått ned med 36 prosent. Hadde noen hoppet over i buss, ville den gått ned enda mer.

Billigere

— Vi kan komme langt hvis vi gidder å bry oss litt. Det skal ikke mye til. Vi kan kompiskjøre, gå en liten bit, ta buss eller sykle, sier Agnethe Karlsen.

Hun ber folk tenke over at det faktisk kan lønne seg veldig å tenke på miljøet:

— En bil koster fort 50.000 kroner i året å drifte. Et busskort koster noen få tusen i året. Du vil få godt over 3.000 kroner mer å leve for i måneden hvis du velger å kvitte deg med en bil, sier hun.

Rushtidsavgift

Bjørne Jortveit er miljørådgiver for Areal- og transportprosjektet i Kristiansand-regionen. Han holder nå på med å forberede utredning om rushtidsavgift:

— Det er tankevekkende hvor mange som kjører alene rundt med matpakke, og det er tankevekkende hvor mye hver enkelt egentlig kan gjøre, men hvor lite som skjer. Hvis folk endret vaner og trafikken gikk kraftig ned, ville neppe rushtidsavgift vært aktuelt. Det er noe med å gjøre noe selv, ikke bare klage på myndighetene, sier han.