LILLESAND: Om den nye firefelts motorveien mellom Grimstad og Kristiansand var blitt bygget for ti år siden, ville trolig samtlige dødsulykker vært unngått på denne strekningen.Det mener sjefingeniør Svein Harald Søndenaa i veivesenet.— De fleste i denne perioden omkom i regulære møteulykker, sier Søndenaa og legger til:- Det var også én kryssulykke, én utforkjøring; én person døde etter å ha blitt truffet av et løpsk hjul og én ble drept etter påkjørsel i parkert bil i motgående kjørefelt. Slike ulykker skal normalt ikke skje på motorvei med midtdeler.Til tross for økt trygghet, sier Søndenaa at det også kan oppstå ulykker på den nye motorveien.- Det kan skje ulykker i forbindelse med biler som kjører i feil retning, biler som har stanset og biler som bytter kjørefelt. Uhell vil alltid kunne oppstå, sier Søndenaa.De første strekningene på den nye veien vil være kjørbare allerede i 2008. Hele den 38 kilometer lange motorveien får midtdeler, som skal hindre at flere blir drept som følge av møteulykker.Beregninger i forbindelse med bygging av ny motorvei viser at sikkerhetsverdien ved å bygge fire felt med midtdeler er på 1,28 milliarder kroner i løpet av veiens levetid, bare på strekningen Grimstad-Dyreparken.I tillegg kommer besparelser som følge av økt sikkerhet på strekningen Dyreparken-Varoddbrua. Hver dødsulykke koster samfunnet 22 millioner kroner, og hver ulykke med alvorlig personskade koster rundt 13 millioner kroner, ifølge Søndenaa. Den nye motorveien mellom Grimstad og Kristiansand vil koste tre milliarder kroner. Hele Sørlandet har ventet på den ny motorveien, som blir 38 kilometer lang og vil stå ferdig om tre år.- I mellomtiden må folk kjøre forsiktig på gamle E 18. Ideelt sett burde farten vært satt ned ytterligere, og det burde ha poppet opp med fotobokser, men det vil neppe folk akseptere, sier sjefingeniør Svein Harald Søndenaa i veivesenet.helge.corneliussen@fvn.no