Kristiansand: Historien om mennesket Jesus slutter med korsfestelsen, og det er lite sannsynlig at han i det hele tatt ble gravlagt, heter det i boken "Jakten på den virkelige Jesus" av Per-Bjarne Ravnå. Det er mer sannsynlig at "restene av ham ble dumpet på en søppelhaug der sultne dyr sørget for å fjerne sporene etter ham.", skriver han i boken.

Ravnå har doktorgrad i antikk historie og forklarer at historieforskningen ikke kan ta stilling til overnaturlige fenomener, og at det derfor ikke lar seg gjøre å forklare Jesu oppstandelse.

— Man ville aldri forklare at 2. verdenskrig sluttet på grunn av noe overnaturlig heller, sier Ravnå.

Lærer kildekritikk. Ravnås hensikt med boken er ikke å opprøre kristenfolket, men å lære ungdommer å tenke kritisk i forhold til kilder. De som skriver historiene hadde sine agendaer og dette må vi huske på når vi leser.

— Ungdom blir utsatt for press om hva de skal tro og mene om religiøse spørsmål. Jeg vil ikke påvirke leserne til ikke å tro, men jeg vil formidle den kunnskapen som finns om om den historiske Jesus.

Hva skjedde egentlig i påska? I boken lister Ravnå opp de vanligste teoriene, og oppfatningene om historiene om Jesus. Det er uenighet om hva som skjedde med Jesus i forbindelse med korsfestelsen. Ravnå mener at tilhengerne til Jesus flyktet fra Jerusalem da han ble pågrepet i frykt for å bli arrestert selv. Pilatus så på Jesus som en opprører, og da ville han gått inn for å ta tilhengerskaren også. Dermed var det heller ingen der til å beskrive hvordan Jesus ble henrettet og hva som skjedde med kroppen hans etterpå. Han endte trolig på dynga, skriver Ravnå.

— Evangelistene har derfor diktet opp en historie om påska som skulle passe med profetiene i Det gamle testamenetet. Det er mer sannsynlig at opplevelsen av Jesus etter oppstandelsen var, som Paulus beskriver, rent åndelig.

Senere beretninger om at Jesu tilhengere fant en tom grav er lite sannsynlig. Den første som skrev om Jesu oppstandelse var Paulus i 1. korinterbrev. Denne skildringen blir møtet med den oppstandne Jesus skildret som noe rent åndelig, forteller Ravnå.

Flere motstridende fortellinger. Ravnå viser til at det er flere av historene som stider mot hverandre i evangeliene. Juleevangeliet i Lukas er ikke forenlig med Matteus' verson av Jesu fødsel. Lukas skriver at fødselen skjedde i forbindelse med en folketelling i Judea. Historieforskningen viser at dette skjedde i år 6 e.kr. Matteus skriver at fødselen skjedde mens Herodes var konge, men han døde i år 4 e.kr. Dermed må en av historiene være gale på dette punktet. Maria Magdelena sognet dessuten til Galilea, og ikke Judea... Ingen av historiene om Jesu fødsel er troverdige slik de står i Det nye testamentet, skriver Ravnå.

Få reaksjoner. Ravnå har til nå ikke fått noen sterke reaksjoner på det han skriver i boken. Men så har heller ikke " Jakten på den virkelige Jesus" nådd bokhandleren ennå. Han påpeker at det er like mange troende teologer som ateister som forsker på Jesus. Det er dessuten store likhetstrekk mellom det forskningen kan si om Jesu liv, og det som fortelles i evangeliene.

— Vi vet at en person som Jesus har levd i Galilea på denne tiden og at folk rundt ham opplevde mye av det han gjorde som mirakler. Vi vet også at betegnelsen "Guds rike" gikk igjen som en viktig del av det han talte om til sine tilhengere.