LYNGDAL: — Dette synes jeg var veldig mye. Spesielt med tanke på at det dreier seg om en svært ulykkesbelastet strekning, sier operasjonsleder Arne Arnesen til fvn.no.

To førerkort ble beslaglagt i løpet av mandagen. Den som kjørte fortest, holdt 89 km/t i 60-sonen hvor up-patruljen stod.

På få timer ble hele 39 forelegg skrevet ut og distriktssjef for UP i Agder og Rogaland, Steven Hasseldal, tror at tallet ville ha vært høyere hvis ikke UP-patruljen kun hadde konsentrert seg om de som kjørte fra 70 km/t og oppover i 60-sonen.

— Vi har vært snille og begynt høyt. Vi kunne ikke ta inn flere. Vi hadde mer en nok å gjøre, sier Hasseldal og er alt annet enn begeistret over de høye tallene på forelegg.

En ulykkesbelastet strekning - Dette er et område som i aller høyeste grad har vært belastet med ulykker. Jeg synes det er synd at folk ikke bryr seg om det. Hastigheten er jo satt ned, og det er tydelig at den ikke blir overholdt. Det er veldig mange som ligger over fartsgrensen til tross for at stedet er merket som ulykkesstrekning. Dette er et område som vi prioriterer og som vi vil fortsette med å prioritere, sier Hassedal til fvn.no.

Hans inntrykk er at UP tar mange bilister i fartskontrollene. En fire timers kontroll på E39 for bare en uke tilbake resulterte i at 40 bilister ble tatt.

— Folk kjører fort rett og slett og det overrasker meg. Bøtene burde svi såpass at man ikke hadde lyst til å bli tatt, mener Hasseldal som lover større trykk på hovedveiene fra UPs side.

- Der kommer vi til å stå igjen og igjen og igjen og igjen, forsikrer Hasseldal.

Ønsker å få ned antalle skadde og drepte - Mange reagerer på fartsgrensen på stedet og mener den er for lav. Hva er din kommentar til det?

— Fartsgrensen er satt ned for å få ned antall skadde og drepte i trafikken, hvis ikke kunne vi ha sagt at det er fri fart, sier Hasseldal.

Han har likevel forståelse for at bilister opplever fartsgrenser på enkelte steder som lave.

— Jeg har full forståelse at dette kan virke sakte i nye biler, men det er ikke så enkelt å vurdere for hver enkelt bilfører. Det er vanskelig for folk å sette seg inn i det som kan skje. De føler seg trygge, bilene er komfortable og føles sikre.

Han oppfordrer de som synes fartsgrensen er for lav ved Lenefjorden på E39 til å tenke at det er en hensikt bak det.

Allmen akseptert å bryte fartsgrensen Hasseldal påpeker at det er allmen akseptert i Norge å bryte fartsgrenser og at det er et problem.

Han tror at mye av utfordringen nå ligger i å kommunisere viktigheten av hvorfor fartsgrensene er som de er.

— Vi vet at fart er en medvirkende i halvparten av ulykkene. Skal man få ned ulykkene, må man få ned farten, sier Hasseldal.