— Vi er nok 170 år tilsammen: sjåfør, kartleser og bilen, sier Øyvind Ellingsen, sjåfør for en Ford Lotus Cortina 64-modell.
— Det er en fin klassisk rallybil, sier sidemann og kartleser Morten Karset beskjedent.
Torvet var fylt opp med rallybiler som var klar for første etappe i Rally Sørland samtidig som eliteseriekampen mellom Start og Vålerenga ble blåst i gang noen steinkast unna på Sparebanken Sør Arena.
— Brynildsen eller Grøndal
— Spenningen står mellom Eivind Brynildsen og Anders Grøndal. Det er der kampen står, sier speaker Jan Erik Thoulow til Fædrelandsvennen rett før han entrer podiet.
Og første bil han sender ut, en Ford Fiesta RRC, er med nevnte Brynildsen som sjåfør og Anders Fredriksson som kartleser.
Tre av tre seiere
Med tre seiere på tre forsøk i årets NM-runde, satser han på nummer fire i helga.— Vi skal gjøre vårt beste, kose oss og gi gass, sier Brynildsen til speaker like før han setter kurs for transportetappen til Lohnelier, der den første av kveldens tre ordinære etapper finner sted.
Totalt skal deltakerne gjennom 12 fartsprøver før en vinner kan kåres.
- Skal ha det gøyest
Og selv om Ole Buene og Bernt Ove Bessesen fra Lillesand på startnummer 24 i useedet gruppe neppe vil slåss om førsteplassen, satser de på mye moro liikevel.
— Vi skal ha det gøyest og kjøre fortest, sier Bessesen om de 2,8 milene som skal kjøres fredag og de 12-13 milene som skal kjøres lørdag.
- Løpet som ødelegger flest biler
— Rally Sørland er det løpet i Norge som ødelegger flest biler grunnet fjell og stein som ligger nær veibanen, sier Buene.
Og det er Ellingsen med sin 51 år gamle bil helt enig i.
— Det er lite å gå på, sammenlignet med løpene på Østlandet hvor veiskulderen er mer tilgivende, sier rallysjåføren, som også er tidligere sportsleder i Aftenbladet.
- Bevis på dugnadsånd
— Jeg må få lov til å rose arrangørene. Her snakker man om ildsjeler, for det er mye som skal gjøres. Rally Sørland er et bevis på at dugnadsånden fortsatt er til stede, sier Ellingsen.