"Fantastisk", "unik" og "vakker" er begrep som går igjen i boligprospektene. Det er for eksempel også 858 "flotte" og 150 "fantastiske" boliger til salgs i Agder-fylkene nå. Foto: Christine Gulbrandsen

Etter noen kjappe søk i boligannonsene på finn.no, tegner det seg et helt tydelig bilde av at meglerbransjen vet å bruke pompøse ord når de skal beskrive boligene de selger.

Av 2057 boliger til salgs i Vest— og Aust-Agder, får vi 858 treff i boligannonsene når vi søker på «flott», mens vi får 150 treff på «fantastisk», 97 treff på «lekker», 57 treff på «unik» og 44 treff på «eksklusiv».

Har du tips til saker vi bør skrive om? Send oss en e-post!

Det finnes angivelig både «leilighet med fantastiske solforhold», «fantastisk hus», «unik leilighet med luksuriøse kvaliteter», «eksklusiv del av tomannsbolig» og til og med «eventyrlig og unik eiendom» til salgs, skal vi tro diverse meglerprospekter.

Ifølge språkprofessor Ernst Håkon Jahr ved Universitetet i Agder, betyr unik at det ikke fins maken. Kan det virkelig stemme at 57 av boligene til salgs er makeløse?

— Det skal noe til, svarer Jahr og fortsetter:

— Og fantastisk er kanskje det mest positive en megler bør skrive, for vi nærmer oss da fantasien, sier han.

- Skal få folk på visning

— Ord som «råeste leilighet», «unik», og «eksklusiv» har alle mål om å skape en stopp-effekt, sier førstelektor Gorm Kunøe ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Fantastisk er kanskje det mest positive en megler bør skrive, for vi nærmer oss da fantasien.

Leseren skal stanse sin søking over siden, og ta en ekstra titt på annonsen. Og spørsmålet leseren intuitivt helst skal spørre seg selv om er: «Kunne dette være noe for meg?».

Da starter kanskje prosessen mot å få selger på visning.

— Derfor en del overdreven og svulstig språkbruk.

Må ikke lyve

— Over årene har vi sett en stadig mer malerisk tegning av objektet som skal selges. Fra den gang salgsannonsen var på størrelse med et frimerke, til nå hvor det anvendes alle de virkemidler de flate mediene har, til videobruk som på mange måter er fri for blomstrende beskrivelser, sier Kunøe.

Men dersom meglerens overdrevne beskrivelse blir nøytralisert av virkeligheten, kan man risikere at potensielle boligkjøpere blir skuffet på visningen.

— Så muligheten til å bli tatt nesten i å lyve er ikke bra, for eiendomsmeglere lever av tillit og respekt. Megleren må balansere sin språkbruk mellom det overdrevent beskrivende vås, og en noe trist beskrivelse av bolig til salgs.

— Når det skapes forventninger som ligger langt over realitetene, kan det lett føre til omdømmetap, sier han.

Ingen «stygge» eller «falleferdige«

Ifølge vårt søk, er det 0 «falleferdige», «stygge», «merkelige», «umoderne», eller «fæle» objekter til salgs nå.

Og vi får bare ett treff på «sliten» i de 2057 boligene til salgs.

Brukes det ord som «spektakulær» eller «fantastisk», så mener vi oppriktig at det er det.

Camilla Stenberg Rimestad, leder for Sørlandets Eiendomsmeglerforening, sier at det selvsagt er slitne og umoderne boliger til salgs, men at man som regel heller bruker vendinger som «Oppussing må påregnes» eller «dårlig standard» enn «stygg» og «falleferdig».

— Ingen skriver «stygg enebolig med fire soverom» i boligprospektet. Man skriver heller at «boligen trenger oppussing» eller at det er en «nøktern standard».

Men hun er opptatt av at det som skrives, må være riktig.

— Brukes det ord som «spektakulær» eller «fantastisk», så mener vi oppriktig at det er det. For det er mange flotte eiendommer til salgs. Jeg tror nok at mange potensielle kjøpere forventer et pompøst språk i annonsene, og på mange måter tror jeg de knapt legger merke til teksten i annonsen. De ser nok mer på bildene og tilstandsrapporten, avslutter hun.

Fædrelandsvennen og finn.no er i samme Schibsted-konsern.