— Det er klart det er gøyere å klippe snorer enn å asfaltere gamle veier, men vedlikehold er viktig. Nedslitte veier er rett og slett trafikkfarlige, sier Åse Michelsen (Frp) i Stortingets samferdselskomité.

På landsbasis vil det i år bli asfaltert 3683 kilometer med riks- og fylkesveier. I Vest-Agder er det til sammen 153 kilometer med fylkesveier og riksveier som i år får ny asfalt. I Aust-Agder skal 114 kilometer vei få nytt fast dekke. Asfaltering av kommunale veier er ikke tatt med i disse tallene.

Den lengste veistrekningen som skal få ny asfalt i Vest-Agder er den 14,3 kilometer lange strekningen mellom Kvinlog i Kvinesdal og Sandvatn i Flekkefjord på fylkesvei 42. ## Stykkevis og delt

På E 39 gjennom Vest-Agder er det i år 11 forskjellige strekninger som skal asfalteres. Den lengste strekningen er mellom Lunde og Lindelia (4,8 kilometer). Av de fem strekningene på E 18 i Aust-Agder som skal få nytt dekke, er Nedenes-Bringsverd (6,1 kilometer) i Arendal den lengste.

Også riksvei 9 oppover Setesdal skal blir i år tilgodesett med ny asfalt. Av de fire strekningene på veien oppover Setesdal er det den mellom Refsnes og Grendi (4,5 kilometer) som er den lengste.

Fornøyd statsråd

Vedlikeholdsforfallet på veienettet som helhet i Norge blir i 2015 redusert for første gang på mange tiår.

— Det som er flott med vedlikehold er at det ikke er behov for mange lange høringsrunder, planprosesser eller innsigelser. Jeg håper vi nå får endret synet på viktigheten av vedlikehold. Jeg mener det er mer lønnsomt i det lange løp, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.