FLEKKEFJORD — Hvem vil sette seg i bilen eller stå i lange køer for å bli sikkerhetsklarert på flyplassen, når det kan gå så raskt å reise med toget?Spørsmålet kommer fra daglig leder Jon Hamre i Høyhastighetsringen AS. Selskapet har lansert visjonen om å bygge en jernbanering for høyhastighetstog mellom Oslo, Kristiansand, Stavanger og Bergen. Prosjektet har en høyst foreløpig prislapp på 100 milliarder kroner.- Det kan fremstå som kostbart, men vise seg å bli en svært god og fremtidsrettet investering, tror Jon Hamre, som i går deltok på en jernbanekonferanse i regi av Listerrådet i Flekkefjord. Kystbane.

På Sørlandet vil det være snakk om å bygge en helt nye jernbanetrasé ute med kysten. Høyhastighetstoget vil på Sørlandet bare stoppe i Kristiansand. Samletog som likevel går betydelig raskere enn dagens, vil betjene passasjerene som skal til og fra nye stasjoner i Flekkefjord, Lyngdal, Mandal, Dyreparken, Lillesand, Grimstad og Arendal. Store deler av en slik kystbane vil måtte gå i tunneler og i Kvinesdal er planen å bygge en jernbanebro over Fedafjorden. I Kristiansand vil en ny jernbanestasjon kunne plasseres på Oddernes. Erstatter fly.

Jon Hamre tror Høyhastighetsringen vil bidra til å redusere norske innenriksflyvninger med mellom 40 og 50 prosent. Dermed vil for eksempel behovet for å bygge en tredje rullebane på Gardermoen falle bort.Stortingsrepresentant Peter Gitmark (H) roser prosjektet opp i skyene. Han tror det vil være realistisk å få Stortinget til å bevilge 10 til 15 milliarder kroner i året, og håper høyhastighetsprosjektet blir den store valgkampsaken i 2009.- I motsetning til veiprosjekter der landsdeler kjemper mot hverandre om de samme midlene, er dette et prosjekt som hele Sør-Norge med 75 prosent av landets innbyggere vil kunne stå samlet om, sier Peter Gitmark.Like optimistisk er imidlertid ikke Rolf Terje Klungland (Ap), som kalle kystbanen for et stort luftslott, som vil koste enorme summer å realisere. Sørvestbanen.

På Sørlandet blir Høyhastighetsringens kystbane en konkurrent til Jernbaneforum Sørs forslag om å oppgradere eksisterende trasé på Sørlandsbanen. Dette vil med en sammenføyning med Vestfoldbane koste over 25 milliarder kroner, og vil heller ikke ha den fordelen av banen går gjennom de områdene der det bor mest folk.Fylkesordfører Thore Westermoen i Vest-Agder mener selskapet Høyhastighetsringen bør se om ikke en større del av dagens Sørlandsbane kan innlemmes i deres planer i slik at prosjektene ikke ødelegger for hverandre.Stortingsrepresentant Anne Margrethe Larsen (V) sier hun er glad for initiativet Listerrådet tok til å arrangere konferansen med tema høyhastighetstog, og at så mange nå ser ut til å være opptatt av å satse på jernbanen. Tekst: Torbjørn Witzøetorbjorn.witzoe@fvn.no - 38 33 10 42