Den staselige H-en viser at dette er en Hupmobile. Foto: Kjartan Bjelland
Eikene er av eik og påført 70(!) lag Owatrol og fire lag blank lakk. Foto: Kjartan Bjelland
Hver mandag er Jan E. Jørgensen (t.h.) og kameraten Per Strønstad i garasjen for å bygge veteranbil. Foto: Kjartan Bjelland
Bak kablene skjuler det seg 70 hestekrefter og 70 sylindrer, Foto: Kjartan Bjelland
Hupmobilen fotografert før eieren begynte å plukke den fra hverandre. Foto: Privat
Campingtur i Danmark. Foto: Privat
Den forrige eieren, Elise Sverdrup, var matskribent i Norsk Ukeblad under vignetten "Mor Hubro". Foto: Privat
På tur til Flensburg. Foto: Privat

Det var ikke en hvilken som helst bil den nå pensjonerte overlegen kjøpte for 2000 kroner i Kongsberg for 52 år siden.

Det var en sekssylindret Hupmobile Roadster 1929-modell av typen cabriolet, en bil det ikke finnes maken til i Norge og bare fem-seks i hele verden.

Den staselige H-en viser at dette er en Hupmobile. Foto: Kjartan Bjelland

En oberst, ekteparet Sverdrup, en mekaniker og så ekteparet Sverdrup igjen og til sist bare enkefru Sverdrup har eid bilen, som til og med har vært på bryllupsreise til Italia, og som nå blir en anelse mer mørkeblå enn den noen gang har vært.

Hupmobilen fotografert før eieren begynte å plukke den fra hverandre. Foto: Privat

— Jeg kjøpte bilen av Elise Sverdrup den sommeren jeg var russ. Jeg syntes bilen var staselig, og brukte den daglig når jeg var hjemme, opplyser han som aldri har klart å kvitte seg med bilen.

Streiket

Hupmobilen, som er utstyrt med eget svigermorsete og som skal få to reservehjul, fikk etter hvert svikt i så vel clutch som starterkrans og toppakning.

Siden den en dag for mange år siden streiket i en bakke i nabolaget på Fagerholt, har bilen holdt til i et bygg Jørgensen reiste som garasje, men som nå omtales som verksted.

Der er Jørgensen også så ofte som mulig, i alle fall hver mandag og da i selskap sammen med kameraten og den tidligere regionsjefen for Coca-Cola, Per Strønstad.

Del for del settes Hupmobilen sammen igjen, etter å ha blitt fullstendig ribbet.

70 strøk

Nå både skinner og sviver motoren, som er glassblåst og skrudd sammen med syrebehandlede og varmegalvaniserte muttere.

Rammeverket av ask er på plass og eikene av eik er pusset ned og påført 70 strøk med Owatrol og fire strøk blank lakk.

Eikene er av eik og påført 70(!) lag Owatrol og fire lag blank lakk. Foto: Kjartan Bjelland

— Utrolig hva en tidligere doktor og cola-sjef kan!

— Vi prøver oss fram og gjør bare småtingene. Vi er veldig flinke til å kjenne vår begrensning, og har satt en del oppdrag ut til andre, svarer Jørgensen.

Eksempler på oppdrag til andre er lakkeringen til dyp blå, ny kalesje og trekking av skinn.

Forferdelig dyrt

Deler er funnet og bestilt både fra USA og Australia og kanskje andre steder.

Bilen kostet, som nevnt, 2000 kroner i 1963.

På tur til Flensburg. Foto: Privat

— Hvor mye har den kostet når dere er ferdige?

— Mye av dette er forferdelig dyrt. Men jeg er ikke så flink med tall, påstår Jan E. Jørgensen.

Da vi ankom de to i garasjen, sa Per Strønstad at det nok vil ta tre år å få bilen ferdig.

— Men jeg kommer tilbake for å skrive om den ferdige Hupmobilen, og jeg går av med AFP i 2017. — Ok. Da er den ferdig i 2017.