— Det har vært problemer med brøyting og strøing siden vintersesongen startet. I 30 år har vintervedlikeholdet vært førsteklasses, og det har alltid vært brøytet klart om morgenen når folk skal på jobb. Slik det er nå kommer brøytemannskapet altfor sent, gjerne midt på dagen. Den mest intense trafikken er jo om morgenen mellom klokka halv sju og halv åtte, da nytter det ikke at det er brøytet når man kommer hjem, sier Nilsen.

- Snøsørpe på 10-15 cm

Tirsdag skrev Fædrelandsvennen om fylkesvei 454, som var svært dårlig brøytet etter snøfall. Nilsen mener problemet også gjelder riksvei 57, mot Røyknes.

— Fra midten av desember til midten av februar har vi hatt en såle med is på Røyknesveien, og jeg har opplevd å kjøre i snøsørpe på mellom 10 og 15 centimeter. Tirsdag kjørte jeg fra Røyknes og nordover mot Iveland stasjon, da var veien i samme forfatning som det bildet som ble publisert av fylkesvei 454. Hadde jeg ikke hatt firehjulstrekk hadde jeg ikke kommet fram, sier han.

Slik så det ut på fylkesvei 454 over Drivenesheia tirsdag formiddag. Foto: Tipser

— Nesten aldri brøytet

Også lastebilsjåfør Odd Arne Skulstad har problemer med å komme seg av gårde om morgenen.

— Brøytingen har vært elendig. Jeg kjører hjemmefra med lastebil klokka fem om morgenen, og det er nesten aldri brøytet. Tidligere kunne jeg nesten stille klokka mi etter de som brøytet, for de var såpass presise. Ett kvarter før jeg skulle ut var det ferdig brøytet, sier han.Mesta overtok vintervedlikeholdet for Vest-Agder i fjor, etter å ha vunnet anbudet. Tidligere tilhørte kontrakten NCC.

Har mistet grepet

— Problemene kom etter Mesta tok over. Strøbilene kommer noen ganger klokka halv ni, da har jo folk flest kjørt på jobb. Selv har jeg mistet grepet på veien i personbil noen ganger, og sklidd i autovernet.

Odd Arne Skulstad starter dagen i lastebilen klokka 05.00 om morgenen, og møter sjelden godt føre hvis det har falt snø. Foto: Magnus Nødland Skogedal

Enkelte dager har jeg brukt så mye som en og en halv time på en strekning som vanligvis tar ett kvarter å kjøre, sier Skulstad.

De har begge henvendt seg til Statens vegvesen og fylkeskommunen om saken.

— Jeg har fått en del henvendelser, som jeg har videresendt til Statens vegvesen, sier rådgiver Steinar Sørheim i fylkeskommunen.

Enig med klagerne

Fædrelandsvennen har vært i kontakt med Mesta om saken, som henviser til Statens vegvesen. Avdelingssjef Johan Mjaaland i veivesenet kjenner ikke til problemene ved fylkesvei 57, men skal ta saken videre.

Avdelingssjef Johan Mjaaland skal ta saken opp med Mesta. Foto: Tormod Flem Vegge

— Det er allerede satt inn ekstra tiltak på Drivenesheia. Jeg vil ta saken om Røyknesveien opp med min byggleder i løpet av dagen, og hvis vi mener klagen er berettiget vil vi ta det opp med entreprenøren. Vi har tett dialog med Mesta om dette, sier han.Mjaaland kjenner til at det har vært problemer med brøytingen i områder rundt Kristiansand.

— Entreprenøren skal sette inn ekstra utstyr for å hjelpe til med dette. Vi er enig med klagerne på noen punkter om at brøytingen ikke har vært god nok. Dette jobber vi med entreprenøren for å få en orden på, sier han.

- Kan folk forvente at det er brøytet når de skal på jobb?

— Det kommer an på hvor tidlig du skal av gårde, og folk må akseptere at det er snø på veien når det snør. Avhengig av hvilken vei det er skal det gå en viss tid før det skal være bart, sier distriktssjefen.