En sky av røyk, flammer og gass sto opp fra det brennende skipet lørdag 4. mars om morgenen. Foto: Kjartan Bjelland
Et inferno av flammer både på skipet og over skipet viser dramatikken som utspant seg. På bildet ser vi at "Fjord Champion" ligger på grunn i fjæresteinene like utenfor Uvår i Søgne. Foto: Kjartan Bjelland
Dette bildet er tatt lørdag formiddag mens "Fjord Champion" fortsatt brenner og ligger på grunn utenfor Uvår. Kystverket meldte da at det var skutt fare for en oljekatastrofe på Sørlandskysten. Foto: Alf Ove Hansen
Her forsøker redningsskøyta Ægir å komme havaristen til unnsetning. Ægir måtte gi opp etter å ha fått slepetauene i propellene. Foto: Foto ÆGIR
Etter at skipet hadde brent i mange timer og deretter eksplodert, ble det tauet inn i Kumlefjorden i Søgne. Her var det meningen å legge ut oljelenser for å hindre tungoljen å spre seg. Foto: Alf Ove Hansen
Fjord Champion var fullstendig utbrent etter den langvarige brannen og de etterfølgende eksplosjonene.
Kyriakos Galonis fra Genoa Maritime i Hellas, som hadde ansvaret for Fjord Champions tekniske drift, på befaring i det fullstendig utbrente skipet Foto: Kjell Inge S_reide
Her er Fjord Champion tauet til Kristiansand havn for å legges i tørrdokka ved gamle KMV. Foto: Arild Jakobsen

Fredag 3. mars 2005 om kvelden var skipet i kontakt med Tjøme Radio og fortalte at det hadde navigasjonsproblemer utenfor Søgne. Men mannskapet fortalte ikke at skipet brant og drev mot land i stor fart.

Se stor bildeserie i vinduet over!

Dette bildet er tatt lørdag formiddag mens "Fjord Champion" fortsatt brenner og ligger på grunn utenfor Uvår. Kystverket meldte da at det var skutt fare for en oljekatastrofe på Sørlandskysten. Foto: Alf Ove Hansen

Da Tjøme Radio fikk vite at de hadde brann ombord og drev hjelpeløst mot land, ble det sendt ut «mayday, mayday». En større redningsoperasjon ble satt i gang. I stiv kuling drev Fjord Champion mot land med tre knops fart mens det indiske mannskapet forgjeves forsøkte å slukke brannen. Ombord i Fjord Champion var det 800 tonn tungolje.

Uten beredskap

Men Sørlandskysten var uten slepebåtberedskap, og den lille redningsskøyta Ægirs forsøk på å slepe havaristen endte med at Ægir fikk slepetauene i propellene og måtte gi seg. Hele åtte timer tok det før slepebåt fra Stavanger kom til Søgne.

Det indiske mannskapet på 38 forlot skipet natt til lørdag 4. mars. Det berget livet deres. Lørdag morgen var det voldsomme eksplosjoner ombord i Fjord Champion. Foto: Hilde Moi

Lørdag morgen økte dramatikken ytterligere. Da Fædrelandsvennens reportasjeteam tidlig om morgenen var på vei mot havaristen, eksploderte skipet i et inferno av røyk og flammer. Da lå det på grunn ved Uvår og noen av de mest verneverdige områdene langs kysten var truet. Bildene som fotograf Kjartan Bjelland tok viser til fulle hvilket drama som utspilte seg like utenfor Søgne denne marshelga. Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Ingen omkom

Mannskapet hadde i mellomtiden gitt opp å slukke brannen og ble natt til lørdag berget i land. Det var derfor ingen liv som gikk tapt da skipet noen timer senere eksploderte.

Søndag ble Fjord Champion tauet inn til Kumlefjorden i Søgne. Mange fryktet at skjærgården skulle bli forurenset og ødelagt av tungolje, men heldigvis ble en oljekatastrofe unngått. Søndag ble Fjord Champion tauet til Kristiansand og lagt inn i tørrdokka på KMV. Skipet ble senere hugget opp.

Fjord Champion-brannen avslørte den katastrofalt dårlige slepebåtberedskapen på Sørlandet der store tankskip passerer like utenfor stuedøra. Først i november 2009, vedtok et Stortinget enstemmig å styrke slepebåtberedskapen i sør.

Fjord Champion var fullstendig utbrent etter den langvarige brannen og de etterfølgende eksplosjonene.