Slik så Elias ut da det holdt til på Kristiansand lufthavn Kjevik.

Flynonstops Embraer «Elias» har fått en helt ny hverdag etter konkursen.

Riktignok var det aldri Flynonstops fly. Det Kristiansand-baserte selskapet leaset det fra Denim Air og amerikanske CIT Aerospace, som nå er største kreditor i konkursboet med et krav på 104 millioner kroner.

Slik så Elias ut da det holdt til på Kristiansand lufthavn Kjevik.

Kravet er begrunnet i en 12-årig leasingavtale på flyet, og var opprinnelig enda høyere. Det ble redusert med 22 millioner da det israelske flyselskapet Arkia kom på banen og leide flyet. «Elias» ble tatt ned til Tel Aviv og malt om.

22. mars knipset flyspotter Teemu Pesonen flyet over havnebyen Eilat helt sør i Israel. Arkia flyr daglig mellom Tel Aviv og Eilat.

Det høye kravet fra CIT Areospace kan komme til å reduseres ytterligere dersom flyet leies ut videre på flere lange kontrakter.