MANDAL: Alle vil ha Skalldyrfestivalen, men ingen vil løfte en finger for å gjøre jobben. Næringslivet har ikke kapasitet til å dra lasset. Lag og foreninger tør ikke av frykt for å gå på et dundrende underskudd.— Selv om tivoli er en økonomisk plattform, blir det feil vei å gå. Da vil ikke festivalen overleve i kommende år, mener Tore Gjesteland. Han vil beholde skalldyrene som hovedprofil, men vil ha en radikal endring og sterkere profil rettet mot mat, matkultur og sørlandskultur.- Dersom ingen vil ta ansvaret for festivalen innen en uke, er det for sent, fastslår tidligere festivalsjef Patricia Helleren. Blant annet vil kontrakten på 170.000 kroner med Skandinavias største tivoli renne rett ut i sanden. Dermed ryker et av de solide økonomiske fundamentene.Må ha storsponsor

Gjesteland mener inntekter basert på tivoli og glorete salgsboder er totalt avleggs. Det har de alle andre steder. Han mener nytenkning og bred satsing på mat og matkultur vil være fremtidsveien å gå. Hvis ikke, frykter han at festivalen aldri vil få noen stor betydning for byen og landsdelen.- Får vi bedre kvalitet på festivalen, vil det også være mulig å hente ut offentlige midler. Vi må fremme våre verdier og det særegne på Sørlandet, vårt spiskammer utenfor stuedøra og våre stolte kulturtradisjoner. Samtidig vil en festival hvor byens særpreg markedsføres, skape større muligheter for å hente ut midler fra store nasjonale sponsorer, sier han. Gjøres et slikt grep, mener Gjesteland at vi får en festival vi kan være stolte av, og som flere folk vil engasjere seg i. Samtidig vil det bli mulig å overleve uten tivoliinntekter. Selv om tiden ser ut til å løpe fra årets festival, regner Gjesteland med at noen vil se muligheten til å arrangere.Han mener det bør være interessant å fremdeles dra nytte av Kokkenes Mesterlaug. Han tenker også på å trekke inn Mandal videregående skole som utdanner kokker, og har et av landets flotteste skolekjøkken. Gjesteland nekter å tro at det ikke går an å arrangere en bra festival. Samtidig mener han det er opplagt at byens næringsliv må bidra økonomisk.Svirrer i luften

— Nå er det ingen som er på banen. Alt svirrer i luften og ingen vil ta fatt i det, sier Patricia Helleren. Hun mener kommune og næringsliv i fellesskap må klart si hva de vil bidra med. Ellers frykter hun siste festival har vært arrangert. Selv er Helleren gravid med tvillinger og har ikke nubbesjangs til å kaste seg inn i en ny runde med festival døgnet rundt.- For hver dag som går blir det vanskeligere å markedsføre festivalen, lage program med gode underholdningskrefter og skaffe solide sponsorer, sier Helleren.I beste fall vil en arrangør snaut få til salt i krabbegryta. I fjor endte det opp med skarve 25.000 kroner i overskudd etter maratonet hvor 350-400 personer fra lag og foreninger deltok. Så lenge næringslivet og Mandal kommune ikke kommer på banen med klar beskjed om hva de vil bidra med i kroner eller underskuddsgarantier, er det ingen andre som tør ta jobben. I fjor måtte arrangøren ut med nærmere 100.000 kroner til kommunen for renovasjon, parkering og leie av arealer.