KRISTIANSAND: — Utgangspunktet må være å ikke legge begrensninger. Vi har vedtatt en gigantisk helsebydel på Eg. En stor mengde mennesker skal ferdes dit, og det gjør de ikke for gøy. Broa blir en avlastning for veinettet. Hvis privatbiler genererer trafikkproblemer, får vi heller se på det i ettertid, uttaler Stian Storbukås (Frp), leder av by- og miljøutvalget i Kristiansand.

Torsdag vedtok utvalget å legge reguleringsplanen for Egsbroa, som navneforslaget lyder, ut på høring. Til høsten venter endelig vedtak.

Dårlig økonomi

Prisen er estimert til 350 millioner kroner, og broa regnes som avgjørende for å få til en storsatsing på buss i «det gylne triangelet» - bestående av UiA, Kvadraturen og sykehuset.

Fra by- og miljøutvalget torsdag. Nærmest sitter Odd Nordmo (H), deretter Grete Kvelland Skaara (KrF), Ole Magne Omdal (Sp) og Vidar Kleppe (Dem). Foto: Vegard Damsgaard

Men den stive prisen får planleggerne i Statens vegvesen til å påpeke at det samfunnsøkonomiske regnestykket går saftig i minus om ikke privatbilene slippes over broa. Den skal etter deres beregning ha kapasitet nok til alle typer trafikk. — Vi har ikke landet vårt standpunkt, men jeg ser at en bro uten privatbiler gir veldig lav samfunnsøkonomisk nytte. Broa kan også bety noe for trafikk og sikkerhet lenger nede i Torridalsveien, sier Eirik Dåstøl Langeland (Ap) til Fædrelandsvennen.

— At all trafikk fra Vennesla til sykehuset må over Oddernesbroa i byen og opp igjen er også dumt i forhold til miljøet, påpeker Grete Kvelland Skaara (KrF), som er villig til å vurdere fri flyt over broa.

Frykter trafikk over Eg

I en trafikkanalyse anbefaler imidlertid Rambøll å stenge broa for biltrafikk for å unngå betydelig gjennomkjøringstrafikk i Egsområdet. De frykter tidvis kork i rundkjøringen på sykehussiden.

Den vil binde sammen Kvadraturen, UiA, sykehuset og de nye utbyggingsområdene på Lund. Her er broa sett fra Sødal-sida. Foto: Norconsult

Veivesenet mener broa må inngå i en samlet vurdering av veisystemet i Kristiansand: «I en mer overordnet sammenheng er det mange ulike tiltak som kan styre trafikkvekst og trafikkstrømmer og som kan legge til rette for balansert bruk av brua dersom den åpnes for alle trafikantgrupper.» heter det i planforslaget.

Byggestart kan bli en gang mellom 2020 og 2022. Egsbroa er et av de prioriterte prosjektene i bymiljøavtalen sammen med sykkelekspressvei og ny fire felts vei fra Gartnerløkka og vestover.

I fremtiden blir sykehusområdet en gigantisk helsebydel med både offentlige og private institusjoner. Broa skal sikre sykehuset en ny tilførselsvei for utrykningskjøretøy.