mandal: I februar kom en såkalt serviceavgift på 50 kroner for hver tur. I fjor kom en miljøavgift på 114 kroner for hver tur dersom Kristiansand, Stavanger, Bergen eller Trondheim sto på reiseprogrammet.Det synes Åse Scmidt er grovt urettferdig.— Hvorfor skal kystfolk subsidiere resten av landet? spør sentralstyremedlemmet i Fremskrittspartiet.Hun har tent stortingsgruppen til kamp mot avgiften når Norsk Transportplan skal behandles i vår. Schmidt anser det som unaturlig om denne kampsaken skulle være politisk betent.- Den såkalte miljøavgiften ble innført for å oppmuntre flere til å ta tog. Det er greit nok for folk som bor langs de etter hvert få stasjonene. For andre blir det så som så med miljøhensyn dersom de må kjøre langt i bil og betale dyrt for å la bilen stå ved nærmeste stasjon.Scmidt synes det er oppsiktsvekkende at enkelte billetter gir mer til staten enn til flyselskapene.- Av en billig barnebillett på 350 kroner fra Kristiansand til Oslo og retur går 328 kroner til staten. Av en rimelig voksenbillett på 700 kroner går nær halvparten samme vei.Miljøavgiften går direkte til statskassa, serviceavgiften går til Luftfartsverket.- Hadde sistnevnte enda gått tilbake til Kjevik. Men nei da. Vår flyplasser er blant de få lønnsomme i Norge. Derfor subsidierer denne avgiften ulønnsomme flyplasser andre steder, mener hun.